- Jag kan inte tänka mig att det varit en lastbilsmässa på Elmia utan Scania på plats, säger Lindblom med ett skratt. Med lång deltagarhistorik i ryggen kan vi med säkerhet säga att Scania har erfarenhet av branschens toppar, dalar och aktuella frågor genom åren. Lindblom menar att årets fokus, utöver att visa upp spännande produktnyheter, är hållbarhetsfrågan:
- Vi vill visa hur Scania skapar framtiden för hållbara transporter och utvecklar service. Det handlar mycket om att teama upp med olika partners, våra kunder och våra kunders kunder. Samverkan är en förutsättning för att det ska lyckas. Vi har med experter på mässan och den här diskussionen kommer vara högaktuell.
I samklang med hållbarhetsfrågan dyker även frågor om lönsamhet upp på agendan. Balansen mellan dessa är en av branschens aktuella utmaningar. Lindblom konstaterar att det är ett stort tryck på transportbranschen, samtidigt som fraktpriser pressas, och balansen mellan hållbarhet och lönsamhet är en tillsynes svårlöst ekvation – men inte omöjlig:
- Hållbarhetsresan framåt är en viktig fråga, tillika lönsamheten för transportföretagen. Vi vill vara en del av lösningen, inte problemet, och i det vara en förebild som visar hur branschen kan ta sig an problemet ifråga.
Elmia Lastbil 2022 är en unik mötesplats. Lindblom menar att det både är en plats där utställare får visa upp sitt erbjudande och ta del av andras, och även ett tillfälle för kunskapsväxling mellan branschkollegor där utmaningar och lösningar får plats i första rummet.
Stefan Lindblom utlovar en uppvisning av spännande nyheter om du tar tiden för ett besök i deras monter på årets mässa:
- I vanlig ordning så kan man klämma och känna på våra produkter och nyheter. Vi kommer bland annat visa upp vår helt nya drivlina, Scania Super, för första gången i sådana här sammanhang. Den har vunnit de senaste bränsletesterna i branschen med sin låga bränsleförbrukning.
Scania kommer att lansera en ny och spännande nyhet på Elmia. Det enda som avslöjas om nyheten är att den ska gynna driften och åkeriernas uptime:
- Det ligger i allas intresse att fordonen används så mycket som möjligt på vägarna, det är där effektivisering och lönsamhet finns. Här lanserar vi ett nytt och viktigt bidrag som stärker detta. Så kom till avtäckningen vid vår monter så får ni se nyheten från första parkett, säger Stefan Lindblom.
Lindblom berättar även att Scania under föregående pandemiår har haft tre stora produktlanseringar, men det har inte funnits tillfälle att visa upp dessa – förrän nu. Bland annat en helt ny V8 med 6% lägre förbrukning än tidigare, Scanias första helelektriska fordon, samt den helhetslösning som Scania erbjuder åkerierna när det gäller elektrifiering, med driftsanalyser, laddinfrastruktur, uppkopplade tjänster, service och finansiering.
Som ett tillägg till detta kommer man som besökare även få ta del av Studio Scania:
- Studio Scania är en talkshow vi har kört vid ett par tillfällen under pandemiåren, som en digital ersättare för ett live-event, där vi delar med oss av produktnyheter, våra tjänster och aktuella frågor. Vi kommer köra en liveversion i vår monter på mässan, där kommer man få möjlighet att träffa våra experter som gärna svarar på frågor.
Som erfaren mässbesökare bad vi Stefan Lindblom dela med sig av sitt favoritminne från Elmia Lastbil genom åren:
- Jag måste ändå säga att det var när vi rullade ut den nya lastbilsgenerationen 2016. Vi var först ut att visa upp produkten för kunder i Sverige – dagen efter den globala lanseringen i Paris. Det var verkligen smockfullt i vår monter alla mässdagar. Det var väldigt speciellt.
Vill du dyka djupare ner i frågor om hållbarhet som berör branschens framtid? Ett större hållbarhetsfokus ger branschen nya förutsättningar – både utmaningar och möjligheter – och detta är något som kommer lyftas under seminariet Tung omställning för en tung bransch – hur gör vi den tillsammans? den 25 augusti. Vad har du att säga i samtalet?