För Sveriges största aktör inom industrifjädrar var det naturligt att anmäla sig till matchmakingen när Elmia Subcontractor tvingades ställa in.
– Elmia Subcontractor är vårt huvudevent för hela Norden och när det uteblev tittade vi på andra event som kan tillföra oss något. Mässan är mer en mötesplats där vi träffar både nya och gamla kunder medan vi på matchmakingen kan pinpointa potentiella kunder där det finns ett direkt behov, säger Henrik Berner, försäljningschef på Lesjöfors AB.
Under årets matchmaking hoppas Henrik Berner kunna hitta företag i nya branscher där han tidigare inte identifierat ett behov av fjädrar. Dessutom är det ofta så att företagen han träffar i dessa nya segment inte alltid vet att det finns teknisk kompetens i Sverige inom området.
– Vi hoppas att det ska ramla in kontakter med företag som vi inte har haft kontakt med tidigare och inom branscher där vi inte har varit representerade tidigare. Det är något som kan ge ringar på vattnet inom branschen eftersom företaget även har konkurrenter där vi kan komma in, säger han och tar medicinbranschen som exempel:
– Man skulle inte kunna tro att det finns applikationer med fjädrar i den branschen, men det finns en hel del i sprutor, inhalatorer och sjukhusapparatur som andningshjälpmedel. Ramlar man in i något och börjar undersöka marknaden så är det lätta att spinna vidare.
Varför är det särskilt viktigt i dessa tider att synas och vara med i matchmaking?
– Vi har lagt märke till att det både finns ett tydligt kontaktbehov och ett uppdämt behov av att tänka utanför boxen. Matchmakingen har visserligen funnits i många år men är ett bra komplement för säljare och inköpare att träffas på.
Vi använder cookies (kakor) på elmia.se för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att surfa vidare på vår webbsida accepterar du att cookies används. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga webbläsaren eller stänga av cookies via din webbläsares säkerhetsinställningar.
Notera att när du godkänner cookies kommer viss data överföras utanför EU. Hur den informationen används av berörda bolag vet vi inte exakt. Till exempel uppfyller inte USA:s lagstiftning alla de krav gällande hantering av personuppgifter som ställs inom EU, vilket kan innebära vissa risker för dina personuppgifter.