9 - 12 nov 2021

Världsberömd Gnosjöanda blir platsvarumärke

Världsberömd Gnosjöanda blir platsvarumärke
Företag från Gnosjöregionen samarbetar och samverkar både i vardagen – och på Elmia Subcontractor. I den gemensamma montern lanseras dessutom Gnosjöandan som platsvarumärke.

– När jag får frågan, kan man tillverka det här, så kan jag alltid svara – ja! I Gnosjö, Gislaved, Värnamo och Vaggeryd har vi underleverantörer inom alla branscher. Vi kan visa både på bredd och närhet vilket i dagens läge är viktigare om någonsin. Närproducerat och hållbart ligger i tiden, säger Göran Göhlin, Gnosjöandans Näringsliv.

Företag från Gnosjöregionen har under många år gjort gemensam sak på Elmia Subcontractor. Under mässan år 2000 var man nära att fylla hela C-hallen med företag enbart från Gnosjö, Gislaved, Värnamo och Vaggeryd. I år har man flyttat till D-hallen och även skapat en mer familjär monter med mötesplatser i loungemiljö.

– Det kändes viktigt så här i pandemitider, konstaterar Göran.

”Den mest företagsamma platsen i Sverige”

Jonas Sigvardson som äger och driver R-Kås AB i Gnosjö deltar i samlingsmontern, liksom många år tidigare.

– Jag ser det som väldigt positivt att få komma till en ny hall och skapa lite av ett nytt koncept. Det här är en bredare mötesplats där vi hinner möta varandra som medutställare vilket också är positivt, säger Jonas.

Möten som på många sätt är livsnerven i det man själva kallar ”den mest företagsamma platsen i Sverige”. Det är viktigt att mötas och stämma av med varandra.

– Vi är egentligen inte konkurrenter, vi är kollegor. Har min kollega kapacitet och en maskin som jag inte har så vänder jag mig dit i stället för att tacka nej till en förfrågan. Det är så vi får behålla jobben i regionen, säger Jonas.

Mässan är extra relevant just nu

Anna Falk, från Falks Metall AB i Gnosjö, är också nöjd med besök och möten i den nya samlingsmontern.

– Det här är bra, bara under första dagen hade vi tre, fyra riktigt högkvalitativa besök och det är perfekt för oss; besökare som har ett syfte. Många av våra kunder har också sagt att de ska komma och besöka oss, så jag tror att det finns ett uppdämt behov av att ses fysiskt, säger Anna.

Pågående materialbrist och leveransproblem gör mässan extra relevant just nu, menar Anna.

– Många behöver hitta nya leverantörer och det är bra för oss som ställer ut.

Ny webb och platsvarumärke

Samlingsmontern är också platsen för lansering av den nya webben, Gnosjoandan.com, i samarbete med Gnosjöandans Näringsliv och Gnosjö kommun. Dessutom lanseras Gnosjöandan som platsvarumärke.

– Det här är ett arbete som vi gör för att fortsätta att utveckla och bygga stolthet kring vår fantastiska Gnosjöanda. Vi vill bygga ett koncept som skapar ett gemensamt engagemang och som attraherar invånare, besökare och företagsetableringar, säger Katrin Löwe, näringslivsutvecklare och projektledare för platsvarumärket Gnosjöandan.

/globalassets/bilder/massor/subcontractor/2021/artiklar/under-massan/falksmetall_alternativ.jpeg
/globalassets/bilder/massor/subcontractor/2021/artiklar/under-massan/goran_gohlin.jpeg
/globalassets/bilder/massor/subcontractor/2021/artiklar/under-massan/katrin_lowe.jpeg
/globalassets/bilder/massor/subcontractor/2021/artiklar/under-massan/jonas_sigvardson.jpeg