12 - 14 nov. 2024

Prototyper i världsklass med skarpt know-how

– Vi har maskinerna. Vi kan tekniken. Men det är vår spjutspetskunskap och djupa erfarenhet som gör oss till förstaval hos de stora bolagen, säger Daniel Larsson, vd Unnaryd Modell.

Daniel Unnaryd m kollega.jpeg

I lilla Unnaryd mitt i den halländska skogen ligger Unnaryd Modell, en av Sveriges skickligaste prototyptillverkare. Med 40-talet medarbetare är de en värdefull partner till en rad ledande fordonstillverkare och bolag inom verkstadsindustrin. Men siktet är ställt högre än så och visionen att bli ledande i Europa ligger inom räckhåll.

– Målet är att vara top of mind hos de internationella storföretagen och vi kan vara där om fem år. Vi har börjat att jobba oss in på större OEM-tillverkare och det går sakta men säkert framåt, berättar Daniel Larsson.


Medarbetarna viktigast

Vi sitter vid ett av de runda borden i fikarummet, som nyss var fullt av folk. Nu har de gått tillbaka in i produktionen strax intill, nöjda efter fredagsfikats munkar.

– För några år sedan hade vi kakor varje dag, men det blev inte så bra i längden, skrattar Daniel och klappar sig på magen. Numera ser alla fram emot finfika på fredagen i stället, berättar han och poängterar vikten av att se till att alla trivs och mår bra.  

– Vi är ett litet företag och bryr oss om varandra. Men det är också för bolagets skull, personalen är det viktigaste vi har. De är grymt duktiga och alla har hög kompetens inom sina områden. Att hjälpa och stötta dem är det viktigaste i mitt jobb som vd. 

Partner i utveckling

Unnaryd Modell har tillverkat modeller i över 40 år, alltid med inriktning mot krävande uppdrag och fordonsindustrin som främsta målgrupp. Och även om tekniken har gått framåt och såväl krav som möjligheter ser annorlunda ut idag är många av bolagets kunder desamma som då.

– Vi blir ofta en utvecklingspartner, mer än bara en leverantör och det är då vi trivs som bäst. Genom att jobba tajt tillsammans lär vi känna varandra och varandras processer, och vet vad som krävs för att få ett bra resultat, säger Daniel och låter inte särskilt orolig när frågan om fordonsindustrins stora omställning kommer upp.

– Vi är vana vid de tuffa kravställningarna och att de hela tiden ändras. Utvecklingen av eldrivna fordon gör att det kommer en ny typ av komponenter med andra krav och behov, men det är bara att hänga på. En av våra styrkor är att vi hela tiden vill utvecklas och är lyhörda för kundernas krav och förväntningar. 

Världens första utombordare på diesel

Kommunikation, öppenhet och teknisk support. Det är grundstenarna för ett framgångsrikt projekt, enligt Daniel.

– Funkar detta kan vi hjälpa kund att spara både tid och pengar i deras utvecklingsarbete. Så att de kan komma med bättre produkter till marknaden och nå en serieproduktion tidigare, säger han och ger samarbetet med svenska Cimco Marine som exempel. 

Bolagen träffades på Elmia Subcontractor 2012 och Cimco Marine hade en idé om att utveckla världens första dieseldrivna utombordare för kommersiell båttrafik, som t.ex. taxi-, fiske- och transportbåtar. En produkt som skulle göra stor skillnad för branschen, eftersom diesel inte är lika lättantändligt som bensin och bränsleförbrukningen nästan kan halveras. De behövde gjuterier som kunde leverera komponenter, men projektet med Unnaryd Modell skulle visa sig bli större än så.

Teamwork med korta ledtider

Det blev ett tajt samarbete där alltifrån utvecklingsarbete med koncept- och prototypserie, till gjutning, bearbetning och kvalitetsmätning av komponenterna gjordes i Unnaryd.

– Under produktutvecklingen ville vi snabbt testa en idé för att validera den och därför var det mycket viktigt att ledtiden skulle vara så kort som möjligt. Det tog Unnaryd Modell bara ett par dagar att ge oss svar på om en detalj var möjlig att gjuta, skriver Christer Flodman, teknisk chef på Cimco Marine, i sin casebeskrivning. Motorn gick i produktion 2017 och säljs idag över hela världen. Nu är utvecklingen av nästa generation utombordare i full gång och samarbetet mellan de två bolagen fortsätter.

Alltid redo med Fast Track

Just den snabba återkopplingen och korta ledtider är något som Unnaryd Modell har sett ett stort behov av hos sina kunder. Därför står en maskin i produktionen alltid redo för snabba akutjobb.

– Vi har ett Fast Track-koncept som vi kommer att lansera på riktigt på Elmia Subcontractor i höst. Där använder vi all vår erfarenhet för att göra prototyper, samtidigt som vi har dedikerade resurser för att köra det processoptimerat tidsmässigt, säger Daniel och berättar om ett av de projekt som man har testat konceptet på.

– MAN i Tyskland hade en labbtest bokad och behövde få fram tre järndetaljer på mindre än tre veckor för att kunna köra testet. Vi ritade upp och fräste en gjutmodell, gjöt delarna, bearbetade, mätte och skickade dem så att de kom fram i tid. Och MAN kunde köra sin test enligt plan. Labbtesten gick på 1,5 miljon kronor och våra tre järnbitar kostade inte ens en bråkdel av det, så även om en sådan här snabbleverans är betydligt dyrare än en vanlig beställning är det definitivt värt kostnaden. 

I framkant av utvecklingen

Tillbaka till det här med att vara ledande. Hur gör man för att ligga i framkant av prototyptillverkning, som ju i sig alltid styr utvecklingen framåt? Benchmarking och en tät dialog med befintliga kunder, blir Daniels svar.

– Vi försöker hålla koll på vilken teknik som finns på marknaden och vad våra konkurrenter gör. Men vi tittar också på vad som händer i andra branscher. Vad kan vi göra som tillför vårt företag och vår bransch, som inte redan finns här? Och självklart är dialogen med våra kunder viktig. Vilka är deras surdegar som vi kan hjälpa till att lösa? Vad behöver de, som de kanske inte ens vet om själva?

Bred inspiration på Elmia

Unnaryd Modell har ställt ut på Elmia Subcontractor fler gånger än de själva har koll på. Varje år träffar de befintliga kunder motsvarande ca 80 procent av omsättningen, men även nya kontakter knyts.

– Vi har fått flera stora kunder genom mässan, bland annat Cimco Marine och ABB. Bredden är värdefull, vi letar inte bara OEM-tillverkare, andra branschkollegor kan också bli affärer. Och inspirationen som vi kan få från andra branscher – som verktygs- och plåttillverkning t.ex. – som vi inte stöter på till vardags. Det är väldigt värdefullt, säger Daniel innan vi reser oss och tar en runda i produktionen.

Fakta Unnaryd Modell

Grundat: 1978

Ort: Unnaryd

Verksamhet: Gjutna prototyper, frästa produkter samt produktion av gjutna produkter i små serier.

Kunder: Fordonsindustrin, marinindustrin, tillverkningsindustrin

Exporthandel: 10–15%

Antal anställda: 48

Omsättning: 57 MSEK (2018)