Välklädd i myllan

Välklädd i myllan
Miljötänk, praktiskt och inte minst snyggt, trädgårdsintresset har spillt över på modebranschen. Här är tre företag som satsar på att göra smarta plagg anpassade för trädgårdsliv.

Att trädgårdsintresset är stort märks inte minst på att arbetskläderna har uppdaterats. Intresset för trädgård har letat sig ner i åldrarna och den nya generationens odlare vill även se bra ut när de reser mellan jobb, hem och täppa, vare sig det är på kolonilotten, balkongen eller i trädgården som odlingarna finns. De nya arbetskläderna är visserligen slitstarka, bekväma och gärna tillverkade i ekologiska material, men de är också väldigt snygga. Färgskalan och mönster är ofta inspirerade av naturen, allt för att vi ska smälta in i myllan. Här är tre företag som satsat på att göra smarta plagg framtagna för att underlätta trädgårdsarbetet och som du också kan känna dig snygg och representativ i. De är besläktade med varandra men skiljer sig ändå åt i stilen. Om Elmia Gardens nya trender för 2021/2022 hade publicerats, hade det varit enkelt att peta in dem i de tre olika temana, som kommer att presenteras senare i vår.

 

  1. Katja Halvardsons känns som veteranen i den här trion. Hennes märke Lilldal har funnits i fem år nu och hennes klassiska trädgårdsplagg känns fortfarande stilsäkra och rätt. När hon startade fanns det inga andra som tänkte hållbart, snyggt och praktiskt på samma sätt. Men nu har hon hamnat i gott sällskap. 
  2. Ann Ringstrand är framför allt känd som grundare av varumärket Hope. I höstas kom hon ut med boken Sy, som gjorde omedelbar succé. Tack vare boken blev efterfrågan på en arbetsbyxa så pass stor, så att hon bestämde sig för att tillverka den i en begränsad upplaga så att alla som inte kan eller har möjlighet att sy själva, nu kan få fatt i en byxa. Två av byxorna är framtagna i samarbete med Boråstapeter. 
  3. Fiskars smarta trädgårdsplagg har vi skrivit om tidigare här i Trends och behöver ingen närmre presentation. Men nu finns hela kollektionen till försäljning.

 

Foto: pressbilder från respektive företag

Helena Kaasik
Journalist och fotograf
Helena Kaasik