Nelson garden är företaget som haft ett starkt fotfäste i trädgårdsvärlden i hela 90 år. Målet har varit att få så många som möjligt att odla. Under parollen ’’Människor som odlar kommer närmre naturen och mår bättre vilket gör att de känner både glädje och stolthet’’, har de skapat ett sortiment som gör det möjligt för såväl lägenhetsinnehavare som villaägare att odla.
-Vi har en variation av produkter i sortimentet. Allt från den hydroponisk odlingslådorna till krukan och pallkragen, det finns verkligen något för alla, var sig du bor i lägenhet eller i hus, berättar Elin Burén, varumärkes-, press- och odlingsansvarig på Nelson Garden.
På årets mässa visar de framför allt en mängd förnyheter. Egentligen handlar det om fröpaket med olika växter som kan drivas fram som småplantor eller sås direkt i kruka. Ett tema har fokus på hälsa där fröer till tvättsvamp och olika hälsofrämjande téer ingår. Några exempel är kamomill och mynta.
-Elmia garden är jätteviktig för oss. Det är bra med teknik och telefon men att få ett ansikte på en inköpare betyder mycket för relationerna. Vi har haft fantastiska samtal med kunder och har också fått mycket beröm för vår monter. För oss är det så värdefullt, säger hon.
Men företaget passar också på att fira sina 90 år i trädgårdsbranschen på mässan.
-Under temat bubbel och buketter kommer Linda Schilén att skapa en mängd olika blomsterarrangemang för att uppmärksamma jubiléet. Det ska bli härligt att fira, säger Elin.