De är mässans första flämtande minuter och det är redan full fart i HPJ Gardens monter. Marknadschef Martin Ohlsson ser ut att trivas med situationen. Han visar stolt upp sortimentet som består av en palett av produkter. Det är verktyg för proffs och amatörer, växtstöd i trä och kastanjestaket som företaget säljer en massa löpmeter av varje säsong.
- För oss är det en självklarhet att ställa ut på Elmia Garden och i år lanserar vi bland annat vårt första egna gödselmedel, säger han och visar stolt upp de ännu så länge tomma paketen som kommer att finnas i handeln i vår, men då med gödsel i så klart.
HPJ har funnits i många år men år 2015 köptes det av Henrik Tenggren som idag är Vd på företaget. Martin Ohlsson har arbetat på Hpj i ett par år men känner sig redan varm i kläderna.
Förutom gödsel visar man även upp ett splitter ny serie verktyg som framför allt vänder sig till hobbyodlaren. Alpen heter den nya verktygen som är utvecklade av företaget Felco. I sortimentet ingår handverktyg och sekatörer i olika storlek. Det finns till och med en modell som är elektrisk.
-Vi är det enda företaget i Norden som marknadsför Felco, men alla vill inte lägga så mycket pengar på verktyg och det är i det segmentet som Alpen passar in, berättar Martin stolt.
Vad skulle du säga är den största utmaningen för er som företag i trädgårdsbranschen just nu?
-Det är helt klart världsläget och ekonomin. Höjda priser påverkar alla i hela ledet från leverantörer till slutkund och det är naturligtvis inte bra för någon, säger Martin innan han lämnar oss för att ta hand om några kunder som precis klivit in i montern.
Varför är Elmia Garden viktig för er?
- Elmia Garden betyder väldigt mycket för oss. Det är faktiskt den enda mässan vi ställer ut på. Det är den största trädgårdsmässan enligt oss och eftersom de flesta kunder finns i närheten så kan vi inte missa den, säger Martin Ohlsson.
Marknadschef Martin Ohlsson, HPJ