Det lönsamma kundvarvet

Det lönsamma kundvarvet
Med hjälp av små justeringar kan kundens upplevelse i butiken förbättras. Därför har Elmia Garden i samarbete med Jeanette Eklund från Hasselfors garden byggt en butik. Målet är att inspirera olika verksamheter i branschen att förbättra kundernas upplevelse och därmed öka lönsamheten.

Hur kunden rör sig i butiken är intressant för alla som driver någon sorts verksamhet med inriktning mot trädgårdsbranschen. Men det är inte alltid som de finns tid över för att analysera kundens upplevelse.

Det är synd för 80% av kundernas köpbeslut sker på plats i butiken. Det är många som tappar försäljning på grund av att man missar att göra justeringar som inte ens behöver vare sig vars store eller svåra att genomföra, säger Jeanette Eklund från Hasselfors som varit initiativtagare till butiken som Evelina Jansson på Elmia har ritat.

Jeanette pratar om 6 viktiga insikter som är värda att ta hänsyn till för att öka kundupplevelsen: Inspirera, navigera, utbilda, informera och sälja.

-Ta till exempel kaktusjorden. Den kanske har placerats, väldigt pedagogiskt, intill kaktusarna. Men det finns inget pris på den. Då missar man försäljning, säger Jeanette.

Hon ger samtidigt vissa handfasta råd till de som driver butiker och handelsträdgårdar.

-En bra början kan vara att gå kundvarvet själv. Många gånger kommer man in bakvägen och då missas mycket av hur butiken upplevs. Om man har bra kontakt med sina kunder kan man sätta ihop ett kundråd som kommer med tips och idéer.

Det märks att hon brinner för ämnet för Jeanette har så mycket som hon vill dela med sig av. Hon menar att det är bra för alla i branschen och det är därför som det har varit så viktigt att skapa butiken och den lönsamma kundresan.

-Vi har dela med oss av de här idéerna under flera år. Därför är också så kul att se att det blivit en sådan succé, det är alltid folk här inne när jag kommer hit.