Expansiva Sweves vill visa musklerna på VA-mässan

Expansiva Sweves vill visa musklerna på VA-mässan
Från en liten monter till VA-mässan 2020 till en tydligt större 2022 för att visa den senaste tv-bussen. Under pandemin har Sweves vuxit i rekordfart och har nu en yta på mässan som mer speglar deras verksamhet. Räkna dessutom med en hel del intressanta nyheter.

Montern för VA-mässan 2020 var bokad redan året innan. Sedan kom pandemin och mässan tvingades flytta fram två gånger. Under tiden hann Sweves i Sundbyberg växa från 3 till 14 anställda samt flytta till en nästan dubbelt så stor lokal på 800 kvadratmeter.

Det fanns med andra ord behov av en större yta nu när VA-mässan äntligen kan arrangeras.

  – Vi visar bland annat en helt nybyggd filmbuss, som skräddarsytts tillsammans med en av våra kunder, och har resulterat i en arbetsplats med optimerad planlösning för att kunna arbeta både effektivt och säkert. Då krävs det mer utrymme. Sen vill vi så klart att vår monter ska spegla hur mycket vi har vuxit och med alla våra anställda krävs det mer yta, säger säger Serguei Safronov, vd på Sweves.

Sedan 2013 har Sweves levererat utrustning till rörinspektionsbranschen och själv har Serguei Safronov över 25 års erfarenhet från branschen. Fokus på VA-mässan blir främst att visa nyheter inom inspektionsutrustning som kameror och robotar.

  – Vi vill visa våra muskler. Men också att vi har stor vilja att leverera rätt utrustning till rätt applikation. Vi har ett unikt koncept med flera leverantörer och en bred portfölj. För kunden innebär det att de kan få en lösning presenterad för sig av oss men från flera olika leverantörer, säger Serguei Safronov.

Expansionen under de senaste åren kommer inte av en slump. Sweves har jobbat hårt med att nå ut till sina kunder och har varit väldigt aktiva på sociala medier. Men den viktigaste biten är att alltid sätta kundens behov i första hand.

Det menar Vladimir Safronov som är vice vd i företaget.

  – Det är viktigt med kundfokus i vår bransch och vi vill hjälpa till så mycket som möjligt. Sedan är det ofta kunderna själva som ger förslag på vad de vill ha. Det var till exempel så vi började med tv-bussar. Huvudfokus är alltid att våra kunder ska kunna jobba effektivt, säger han.

För Sweves handlar det om att använda robusta produkter som dels är lätta att använda för operatören, dels sköter jobbet effektivt.                    

  – Vi försöker att blanda konservativa lösningar med innovativa produkter. Det finns en stor respekt hos oss för beprövade metoder och samtidigt som vi gärna jobbar med den senaste tekniken. Den mixen gillar vi, säger Serguei Safronov.

Med tanke på att Sweves vuxit så mycket på kort tid kan företaget nu sikta mot kunder som kommuner och större entreprenörer. Stort fokus ligger på mätmetoder och tredje generationens laser där Sweves har flera nyheter på gång att presentera.

Här blir VA-mässan ett viktigt forum för att få ut nyheterna och träffa potentiella kunder.

– Det är superviktigt. Här träffar vi många starka aktörer och dessutom säljer vi ofta till andra utställare. Så här efter corona vill alla hitta tillbaka till stämningen som var innan och då blir VA-mässan en viktig plats för att träffa stora starka aktörer, säger Vladimir Safronov.

/globalassets/bilder/massor/va-massan/for-besokare/utstallarnyheter/sweves-serguei-safronov.png
/globalassets/bilder/massor/va-massan/for-besokare/utstallarnyheter/sweves-vladimir-safronov.png
/globalassets/bilder/massor/va-massan/for-besokare/utstallarnyheter/sweves-tvbuss.jpeg