Val av bensin ur ett ekonomiskt och hälsomässigt perspektiv

Val av bensin ur ett ekonomiskt och hälsomässigt perspektiv
Ännu finns det gott om bensindrivna maskiner och därmed ett ansvar att fundera över valet av bensin. Med alkylatbensin får man ett renare bränsle som, till skillnad från E10-bensin, ger maskinerna en ökad livslängd. Lika viktiga är hälsofördelarna för användaren.

Att batteriprodukterna blir allt fler inom skogsarbetet gör inte behovet av ren bensin mindre till de existerande motordrivna maskinerna – och de är många! Då pratar vi både ur ett ekonomiskt och hälsomässigt perspektiv. Renare bränsle är naturligtvis både bättre för maskinen och de som använder den.

- Hemmafixaren och proffsen får en hälsosammare arbetsmiljö där man slipper andas in de skadliga ämnena som finns i vanlig bensin. Motorn går jämnare, sotar inte igen och startar varje gång, även efter en säsongsförvaring, säger Fredrik Pedersen som är Nordenchef på Aspen.

 

Varumärket är originalet i Sverige när det kommit till alkylatbensin och det har drivit utvecklingen i över 30 år. Idén kläcktes av Roland Elmäng som läste om hur den svenska skogshuggarens vanligaste åkommor var huvudvärk och trötthet. Han bestämde sig för att arbeta fram bränslekomponenter som skulle fungera bättre för både människor och maskiner och mindes hur man under andra världskriget tillverkade bränsle genom alkylering.

 

Fördelarna med den alkylatbensin som finns på marknaden idag är flera. Dels presterar motorn bättre, vilket i sin tur gör att maskinen håller längre. Samtidigt får den som arbetar runt maskinen renare luft att andas in. Det är därför alkylatbensin är ett mycket mer hållbart och kostnadseffektivt val av bränsle än vad vanlig bensin är.

 

Alkylatbensin är en förädlad form av bensin som framställs genom alkylering och bensinen blir därmed fri från etanol, bensen samt många av de skadliga olefiner och kolväten som finns i vanlig bensin. Detta i motsats till E10-bensin från macken som innehåller 10 % etanol och då har nackdelen att binda fukt. Med det följer problem som bland annat innebär att gummipackningar löses upp vid lagring, vilket i sin tur leder till rost, slitage och att arbetsmaskinerna får sämre prestanda.

 

Senast ut från Aspen är Aspen D. Det är en förnybar diesel som består av närmare 100 % förnybar råvara, utvecklad för mindre diselmaskiner med enkel eller ingen avgasrening. Bränslet kan användas i exempelvis markvibratorer, minigrävare, liftar och åkgräsklippare. Aspen D kan dessutom lagras tre till fyra gånger längre än vanlig svensk eller europisk diesel. Det ger en ökad driftsäkerhet, samtidigt som risken med igensatta filter, injektioner och motorhaverier minskar.

 

Alkylatbensin är dyrare än vanlig bensin och enligt Fredrik den största anledningen till varför inte alla konsumenter gör ett direkt val att välja alkylat.

- Jag brukar säga så här: fundera över hur mycket du egentligen använder dina motordrivna fordon och översätt den extra kostnaden. Många kanske kör sin fyrhjuling till skogen och använder den hela dagen, men korta sträckor som gör att det inte går åt så mycket bensin som man tror. Titta inte bara på literpriset. Jämför istället med hur servicekostnaderna på maskinerna går ner med en renare motor som håller mycket längre. För att inte tala om hälsoskillnaderna att stå över alkylatbensin jämfört med vanlig bensin. Då blir prisskillnaden försumbar, avslutar Fredrik Pedersen.