Så kombinerar framtidens trädgårdsföretag odling, förädling och försäljning

Så kombinerar framtidens trädgårdsföretag odling, förädling och försäljning
TillVäxthuset på Elmia Garden lyfter fram hur framtidens trädgårdsföretag kan se ut, där odling, förädling och försäljning samverkar för att skapa fler möjligheter och nya intäktskällor.

Elmia Garden 2025 bjuder in till TillVäxthuset – Framtidens trädgårdsföretag – ett stort upplevelseområde där odling, försäljning och förädling möts. Här får besökarna konkreta idéer och inspiration för att utveckla sina verksamheter till att bli både hållbara och lönsamma året om.

 

Ett sätt att förläng säsongen

I Matmakeriet, en av TillVäxthusets live-demos, visar MaryAnn Fargo och Martin Johansson från Oasen på Åsen hur förädling av grödor kan skapa extra värde och förlänga säsongen.

-Det började som självhushållning och sen blev det naturligt att börja förädla. Vissa perioder får man större skördar som inte kan säljas, och då är det skönt att kunna ta hand om grönsakerna istället för att de hamnar på komposten, berättar MaryAnn.

 

Inspirerar till att tänka nytt

Förädling ger inte bara möjlighet att sälja produkter under fler månader, det ökar också intäkten per kilo grönsaker.

-Summa summarum är det ett väldigt bra extra ben att stå på, även om det kräver lite mer arbete och merkostnader, säger MaryAnn.

TillVäxthuset är ett samarbete mellan Gjordnära och Oasen, som syftar till att inspirera odlare, butiker och garden centers att tänka nytt och kombinera olika verksamhetsgrenar. Praktiska exempel, gröna miljöer och dagliga demonstrationer visar hur man kan utveckla verksamheten på flera nivåer.