”Elmia Automation är den absolut viktigaste mässan för oss i Sverige”

”Elmia Automation är den absolut viktigaste mässan för oss i Sverige”
Både snabba affärer och längre samarbeten. Yaskawa storsatsade på Elmia Automation 2022 och det var en satsning som verkligen gav resultat. Inte minst tack vare en stor investeringsvilja bland besökarna, berättar Niklas Richardsson, försäljningschef på Yaskawa Nordic.

Hur var Elmia Automation 2022 för Yaskawa? 

– Mässan gick mycket bra och vi hade många intresserade besökare. Vi är även nöjda med hur vi syntes på mässan med vår monter och med de budskap som vi presenterade. Vi körde ett litet nytt grepp med 40 robotar i montern, mycket belysning och en tv-skärm stor som en jumbotron. Syftet var att visa att vi har robotar på lager, utan att säga det rakt ut. Det gick verkligen hem och gav bra effekt. Men, som vi brukar säga, det viktigaste på en mässa är mötet mellan människor, att träffa nya och befintliga kunder. 

Vad såg ni för trender bland besökarna? 

– Det är viktigt med besökare som vill någonting och som verkligen har ett genuint intresse av förändring. Vi jobbar med att göra svensk industri konkurrenskraftig och då vill man ha besök av företag som vill bli konkurrenskraftiga och som är beredda att ta sig an den automationsresa som det innebär. Samtidigt har vi en automationstrend och en återflyttning av industrin till Europa som gör att vi har börjat prata produktion igen i det här landet – det är en rolig trend som jag ser det.  

Blev det några affärer på mässan? 

– De allra flesta som besökte oss har investerat, eller tänker investera, i robotautomation. Det var tydligt att besökarna antingen ville prata vidare om en investering eller titta närmare på de nyheter vi presenterade. För oss var det som alltid efter mässan som jobbet började, när vi kommer hem. En del affärer var snabba puckar och blev färdiga innan semestern och en del har krävt lite mer tid. Det är alltid två typer av affärer, de som bara ska ha en robot och de som ska ha lite mer.  

Hur viktigt är det med alla kontakter ni knyter på mässan? 

– Vi värderar dem högt. Dels för att bibehålla de relationer som vi redan har – såväl med besökare som med andra utställare – dels för att fortsätta bygga vidare på de nätverk som vi har med kunder, leverantörer och samarbetspartner. Här håller mässan hög kvalitet och Elmia Automation är den absolut viktigaste mässan för oss i Sverige. Just i vår bransch, det vill säga robotar och automationskomponenter, finns det många mindre mässor att välja på. Vi vill gärna ha det koncentrerat och just därför är Elmia Automation är en riktigt bra automationsmässa för oss och Sverige. 

Bildtext: Niklas Richardsson, försäljningschef på Yaskawa Nordic.