Utan att avsevärt ändra din produktionsenhet kan ACOPOStrak säkerställa att slutprodukten justeras och individualiseras i flödet till färdig förpackning. Det intelligenta transportsystemet kan till exempel blanda olika produkter så att slutresultatet varieras från ”batch” till ”batch”, istället för att alltid vara samma.
– De stora varumärkena har sett trenden och säkerställt ett produktionsflöde där även individualisering automatiseras. Se exempelvis på Coca-Colas flaskor med olika förnamn eller Adidas erbjudande om att bygga sin sko utifrån personliga preferenser, säger B&R:s vd Fredrik Tancred, som förtydligar:
– Det råder ingen tvekan om att vi också kommer att se mer av den här typen i Sverige, särskilt när de stora detaljhandelskedjorna måste rusta sig i kampen mot globala aktörer som Amazon. Det är viktigt att de kan få produkter i hyllorna och anpassa sina produktionslinjer efter till exempel kampanjer och säsonger.
Specifikt kan det vara en detaljhandel som vill ha anpassade förpackningar till sina mejeriprodukter, eller en butikskedja som vill ha ett alternativ till klassiskt sexpack, och få blandat öl/vatten eller få fyra/åtta burkar i en förpackning istället för sex.
– Hur som helst är det ingen tvekan om att kundernas önskemål kommer att variera mer och att det inte längre räcker med standardvaror. Du som tillverkare måste ändra ditt tankesätt för att anpassa dig till konsumenternas växande önskemål om att få det personligt, snabbt och bekvämt. Fokus måste flyttas från massproduktion till möjligheten med unik anpassning om produktionsföretagen ska lyckas i framtiden, säger Fredrik Tancred.