Hur gick det för er på Elmia Automation 2022?
– Det gick bra. Vi fick många leads och besökarna var väldigt intresserade av våra produkter. Det som stack ut den här gången jämfört med tidigare var att det kanske inte var fullt så många besökare, men att de som besökte hade ett verkligt intresse av att vara där. Den tiden är förbi med besökare som bara går runt, nu är det betydligt mer fokuserat. Inför mässan visste vi inte riktigt vad vi skulle förvänta oss, men väl på plats var alla positiva och det kändes som att det tog fart med mässor igen.
Gjorde ni några affärer på mässan?
– Vi hade två stora demosystem i montern, den ena visade XPlanar Flying Motion som ser ut som svävande puckar och den andra var ett system med en linjärmotor som gick runt i en oval bana med en Deltarobot i slutet. Besökarna fastnar vid sådana stora saker som rör sig i montern och det roliga är att den riggen som visade XPlanar såldes till en kund under mässan.
– Vi fick runt 150 leads och många av dem från maskinbyggare som bygger specialmaskiner och tillverkningslinjer. De flesta kommer från Småland, men även bort till Göteborg, ner mot Skåne och även till Östergötland. Vi är bara fyra säljare i det området, så det har varit något att bita i för oss. Många av leadsen är från befintliga kunder, vilket visar att det finns ett fortsatt intresse från dem för våra produkter, men vi fick också några helt nya kunder som vi inte har haft kontakt med tidigare.
Hur viktigt är det för er att knyta nya kontakter på mässan?
– Det är ju mest nätverkande på mässor, det är sällan som det är affärsmöten eller att vi diskuterar offerter utan vi pratar mest systemlösningar. För oss är det en möjlighet att träffa de kunder som vi bara har pratat i telefon med tidigare. Det är här på mässan som vi träffas och bibehåller vår kontakt med dem, här tittar vi på maskiner tillsammans, ger dem lite tips och trix och leder dem i rätt riktning.
Vad ger det er för värde att vara med på mässor som Elmia Automation?
– Det är viktigt för oss med mässor för att visa upp vårt varumärke och presentera nya produkter. Jag är säker på att vi kommer att fortsätta vara med på mässor både i Sverige och utomlands i framtiden för att kunna knyta nya kontakter.
Bildtext: Rickard Andersson, Teamleader Sales Sweden på Beckhoff, under Elmia Automation 2022.