– Det var en bra mässa, allt var väl uppstyrt och vi träffade ett antal nya kunder plus befintliga kunder, vilket är minst lika viktigt. Vi tillverkar främst kundanpassade specialpressar även om vi så klart även har ett visst flöde av Optima och OptiFlex, som vi visade på Elmia Plåt. Våra 5 000-tonnare med många specialkonstruktioner och mycket automation sticker verkligen ut och det har blivit vår nisch på marknaderna i Europa, Kina och USA. Vi lägger ner mycket tid på konstruktionen för att hitta de bästa lösningarna till kundens verksamhet. De kommer till oss och frågar om vi kan hitta en lösning och sedan är det upp till våra konstruktörer att lösa det. Vi är duktiga när det blir komplicerat och lite svårt – den kompetensen har vi inhouse.
– Vi fick ett antal nya kunder och gjorde även någon affär som kan kopplas till mässan. Även om några kontakter var nya, var det mest från kunder som vi kände till eller hade träffat tidigare.
– Det är alltid bra att nätverka och träffa nya människor, att helt enkelt skapa kontakter för framtida affärer eller för att hitta samarbetspartners. Sådant dyker alltid upp på mässor och vi fick absolut de kontakterna på Elmia Plåt.
– Vi har alltid varit med på mässor och även om tiderna förändras tror jag att det alltid kommer att vara viktigt med mötesplatser. Sedan kanske det blir på andra sätt i framtiden och jag ser till exempel framför mig mindre montrar där besökarna tittar på maskinerna via VR-glasögon. Tjusningen med mässor är visserligen att kunna klämma och känna på maskinerna, men det är nog bara en tidsfråga innan utställarna inte har med några maskiner och alla i stället går runt med VR-glasögon. Men oavsett hur det blir i framtiden, är det viktigt med en knutpunkt där branschen kan träffas, dit folk från hela Sverige kan komma för att nätverka och träffa nya kunder.