”För oss blev det en rekordmässa”

”För oss blev det en rekordmässa”
Affärer för nästan 40 miljoner kronor och fler besökare än väntat i montern. Det blev med andra ord en riktig rekordmässa för Amada på Elmia Plåt 2022. Den sista affären gjordes med bara halvtimmen kvar av mässan, berättar Peter Book, försäljningschef för Amada i Skandinavien.

Hur sammanfattar du Elmia Plåt 2022 för Amada? 

– Vi har varit med från start och för oss blev det en rekordmässa. Vi blev väldigt förvånade över resultatet och hade ett flertal affärer för cirka 40 miljoner kronor. Alla maskiner i montern såldes plus att vi fick några extra ordrar. Vissa av affärerna var bekräftade i förväg, men en hel del var sådana som vi inte hade förutspått, vilket var väldigt skoj. Vi hade dessutom 40 procent fler besökare än beräknat, så det var positiv rakt igenom. 

Vad kan du säga om affärerna som ni gjorde? 

– Det var rena maskinaffärer på ett värde av nästan 40 miljoner kronor, allt som allt var det sju affärer. Den sista affären gjorde vi ungefär en halvtimme före stängning då vi sålde en av maskinerna i montern – en affär på ett par miljoner. Det var lite roligt, för just den maskinen hade vi ett mässerbjudande på, men vi var nästan på väg att packar ner allting precis när kunden kom. Ja, det var till och med så att det blev klart efter stängning – så det var verkligen arbete från start till mål. 

Knöt ny många nya kontakter? 

– Vi nådde inte riktigt vår målsättning med att nå besökare som inte är Amada-användare och det tror jag beror på att många av våra kollegor valde att inte ställa ut på mässan. Det gjorde att det var fler av våra kunder på plats och färre av kollegornas kunder. Jag önskar en mer gemensam sammanslutning från plåtbranschen på mässan och tycker det är lite synd att inte alla är med på en nationell mässa för den svenska marknaden. 

Är ni med 2024? 

– Ja, det är tanken och resultatet från i våras gör ju det lättare att ta ett sådant beslut. För oss är det väldigt viktigt att kunna visa våra maskiner live och det är faktiskt många företag som väljer att inte åka utomlands till de stora internationella mässorna, eller så är det bara vd:n och produktionschefen som åker. Den viktigaste delen för oss på Elmia Plåt är att vi når ett bredare segment eftersom även operatörer och avdelningschefer besöker mässan. Det är de som vi vill påverka för att få investeringsbeslutet att komma underifrån och upp.  

Bildtext: Peter Book, försäljningschef för Amada i Skandinavien i montern under Elmia Plåt 2022.