10 - 13 maj 2022

Mässa som koncept är fysisk

Mässa som koncept är fysisk
Varför är Elmia Produktionsmässor 2022 viktigare än någonsin? Och hur känns det egentligen att dra i gång planeringen för en fysisk mässa? Vi ställde frågorna till våra branschorganisationer och det går inte att ta miste på entusiasmen att snart kanske få skriva in ett fysiskt möte i kalendern.

- Vi bara väntar på Elmia Produktionsmässor!

Anders Friborg, ordförande för Plastmaskingruppen, PMG, håller inte igen med orden. Det är Elmia Produktionsmässor 2022 som är plastbranschens största event. En bransch där det – precis som hos många andra – handlar mer om långsiktiga relationer än om snabba affärer.

- Då behöver vi lära känna kunden och känna förtroende för varandra. Digitala möten är bra om man bara ska stämma av läget i ett projekt, men om man ska samarbeta under en längre tid behöver man ses i verkligheten, säger han.

Det har gått ett tag sedan utställarna på Elmia Produktionsmässor – där Elmia Verktygsmaskiner, Elmia Automation, Elmia Svets och Fogningsteknik, Elmia Polymer, Elmia Plåt och Elmia 3D ingår – kunde träffa sina kunder fysiskt.

Med andra ord, vi kan förvänta oss en hel del nyheter på mässgolvet 2022.

- Det ska bli otroligt kul att åter få jobba med Elmia Svets och Fogningsteknik och att äntligen få ses på ett mer normalt sätt och dela teknisk utveckling, lösningar och idéer för en framtida utveckling av branschen, säger Mathias Lundin, ordförande för Svetskommissionen.

Det digitala mötet har tagit stora kliv framåt under det senaste året och även om det finns fördelar med att kunna ses digitalt, är det inget som kan ersätta det fysiska mötet fullt ut. Det menar Ulf Helles som är ordförande för Svenska Automationsgruppen, SAG.

- Jag anser att den fysiska mässan fortfarande behövs. Det finns ju diskussioner om att det digitala kommer att ta över, men jag tror inte att det blir så. Det är alltid ett antal kunder som kommer in i montern under en fysisk mässa och har ett projekt de vill diskutera tekniska lösningar till. De kunderna är superintressanta och under de digitala mässor som vi har medverkat på har vi inte upplevt samma sak. Mässa som koncept är fysisk, säger han.