– På Elmia Polymer ligger fokus på rätt klientel för oss som leverantör av högkvalitativa och kundanpassade plastmaterial, säger Gustav Hugoson, säljare på företaget, som ställer ut tillsammans med dotterbolaget Rondo Plast som firar 40 år.
Elmia Polymer är inte bara en mässa för företag som säljer maskiner inom plastbearbetning. Polykemi, som köper in, förädlar och säljer själva plastråvaran, ser stora vinningar i att finnas på plats.
– För oss som säljer råvaran är det helt rätt mässa att finnas på. Det är där våra kunder finns, antingen som utställare eller som besökare, säger Gustav Hugoson.
Att samla leads och göra affärer är självklart de stora anledningarna till att de ställer ut på mässan. Men det finns fler.
– Det är lite speciellt att många av våra kunder själva ställer ut. Elmia Polymer är fokuserad på vårt segment, våra sorters kunder. Här ligger fokus på rätt kunder för oss som materialleverantör, säger Gustav Hugoson.
– Många av våra kunder är baserade i Småland, och läget i Jönköping gör det enkelt för dem att komma dit och besöka oss för att prata nya eller pågående projekt.
Gustav Hugoson berättar att företaget gjort sig känt för att våga sticka ut med lekfulla teman i montern.
– Det tror vi är jätteviktigt. Man ska komma ihåg att hur du ställer ut avspeglar ditt företag. Det är en av våra grundtankar när vi startar arbetet inför en mässa – hur vi ska skilja oss från mängden med teman och monterlayout.