– Kunderna är mer pålästa, så vi måste hitta nya sätt att attrahera och få dem att känna ett mervärde av att besöka oss, säger Bo Eneholm, General Manager på Renishaw Sverige.
En mässbesökare har nu för tiden en tydlig agenda, menar Bo Eneholm. Ofta planeras besöket in i minsta detalj, och i stället för att närvara några dagar kanske besöket bara sker över dagen. Därför är god planering och en tilltalande monter ett måste.
– Det gäller att göra en satsning som ligger i linje med mässans tema och koncept. Avsluten görs sällan direkt på mässgolvet och då måste vi ge ett professionellt intryck och visa att vi arbetar långsiktigt, säger han.
Arbetet inför en mässa ses som lika viktigt som mässan i sig. På Renishaw sätts planen för det kommande året redan under sommaren.
– Det krävs en noggrann plan för att lyckas fullt ut. Nu, ungefär ett halvår innan Elmia Verktygsmaskiner, kommer vi att gå in på detaljer. Exempelvis genom att ta kontakt med maskinhandlare och fundera på hur vi kan hitta intressanta lösningar i vår monter.
Vad är det som lockar en besökare till montern?
– Generellt sett lockar det alltid folk när något rör på sig i montern. Det ser vi på alla mässor vi ställer ut på. När något händer ger det effekt, säger Bo Eneholm.
– Jag tror på att visa något som kunderna känner igen sig i. Att det kan ge dem en konkurrensfördel eller har potentialen att förbättra deras processer. På en mässa har du ofta kort tid på dig, ibland bara sekunder. Det kan till och med vara tillfälligheter som avgör. Då gäller det att vara på tårna och att aktivt fånga dem.