"Mässan har redan betalat av sig i form av affärer"

"Mässan har redan betalat av sig i form av affärer"
Din Maskin storsatsade på Elmia Plåt 2022. Två stora trailers med utrustning fyllde montern och flera kundbesök var inbokade i förväg. Något som gav resultat, berättar företagets vd Per Selskog, i form av både leads och nya kontakter.

Hur sammanfattar du Elmia Plåt 2022 för er del? 

– Vi tycker att det gick jättebra och vi är verkligen supernöjda. Framför allt för att det kom väldigt många besökare, vi hade till exempel besök från flera företag som skickade fem-sex produktionstekniker till mässan. Det gav flera bra möten som resulterade i många leads och potentiellt nya kunder – här har vi redan haft uppföljningar som har gett affärer. 

Hur många affärer handlar det om? 

– Vi har ett tiotal riktigt heta case med konkreta behov av maskiner och där är vi i gång med offertprocesser. Det som vi lade ner i tid och pengar på mässan har redan betalat av sig i form av nya affärer. För oss är det jätteviktigt och en bekräftelse på att det är helt rätt att vara med på mässor. I dessa tider är det många som bara kör digitalt, men vi tycker det är solklart mer värt med mässor. 

Knöt ni många nya kontakter? 

– Vi hade många planerade besök med delegationer där vi höll i genomgångar av produktionslösningar eller produkter. Det är otroligt bra för alla inblandade. Vi hade dessutom med oss experter från våra leverantörer som gjorde att det kunde bli en djup dialog. Det gillar vi. Vi märker också att besöken i montrarna blir allt längre, det är inte bara byte av visitkort, och oftast handlar det om att vi går in på djupet med våra befintliga kunder. 

Är ni med på Elmia Plåt 2024?  

– Självklart, absolut! Jag tycker det är viktigt att alla stora aktörer i industrin – i vårt fall plåtbearbetning – är med på mässan. Vårt syfte är att utveckla den svenska plåtbearbetningsindustrin och då är det viktigt att alla är på plats. På så sätt kan de företag som planerar en investering träffa alla på en och samma gång och se hur vi kan vara med och utveckla deras verksamhet. Vi tjänar alla på att utbilda kunderna och att behålla produktionen i Sverige.