Enkelhet i fokus när Amada visar Skandinavien-premiärer

Enkelhet i fokus när Amada visar Skandinavien-premiärer
Amada går all in på Elmia Plåt i maj med två heta Skandinavien-premiärer. Ledorden är användarvänlighet, effektivitet och ökad produktivitet. Förväntningarna? Ja, suget efter att träffa kunder är stort efter en lång tid med opersonliga Teams-möten.

Det blir Skandinavien-premiär på Elmia Plåt för nya Amada Regius-AJ. En fiberlasermaskin med tre-axlig linjärdrift där enkelhet och effektivitet står i fokus.

   – Lasermaskinen är inte nyheten i sig utan det är användarvänligheten. Den ställer in sig själv, justerar munstycket, autocentrerar och bevakar under skärning. Om plåten krockar mot munstycket kan maskinen återställa det utan att någon operatör är inblandad. Användarvänlighet är viktigt och något som vi satsar mycket på, säger Peter Book, säljchef för Amada i Sverige.

Den andra nyheten är bockmaskinen HRB-ATC som heller aldrig tidigare har visats på en mässa i Skandinavien, inte sedan den tidigare modellen från 2016. Även här ligger fokus på användarvänlighet genom minskad ställtid och ökad produktivitet.

– Det som är unikt med den här lösningen är att den har automatisk verktygsväxling vilket gör att operatören inte behöver byta verktyg manuellt. Det gör maskinen väldigt lämplig för småserier och den har varit en storsäljare för oss med runt 60 maskiner i Sverige, säger Peter Book.

Tydligt behov av automatisering
Vikten av enkla robotar och smidig automatisering, säger Peter Book, har under pandemin blivit än tydligare än tidigare. Inte minst under tider med hög frånvaro då i princip vem som helst i ett företag kan hoppa in och köra en maskin.

   – Trenden just nu är mycket automatisering, hög användarvänlighet och korta ställtider. Digitalisering och uppföljning har länge varit en trend och det är ju egentligen bara en nulägesanalys. Den stora skillnaden är att innan gjorde man det med papper och penna, nu får man ut information från maskinerna direkt. Det är den stora fördelen, säger Peter Book.

 Amada har tagit digitaliserings möjligheter ett steg längre med en supportavdelning i England som är uppkopplad mot alla maskiner i drift.

    – De ser statusen på maskinerna och kan agera proaktivt om en maskin skulle få stopp. Då skickar de ett meddelande till företaget och kan samtidigt ta en titt på felet. Detta är den stora fördelen med Industri 4.0 och vi berättar gärna mer om det på Elmia Plåt för intresserade kunder, säger Peter Book.

Största montern sedan första mässan
Amada har varit med på Elmia Plåt sedan den första mässan och i år har de sin största monter sedan starten. Inte så konstigt. För det är en sak att visa fördelarna med en maskin på en Power Point via Teams, en annan när kunden får klämma och känna på maskinen.

– Elmia Plåt är jätteviktigt. I Sverige har vi en relativt liten säljorganisation och det är en oerhörd styrka att kunna träffa så många kunder på så kort tid. Det är ett effektivt sätt att nå ut på. Nu ser vi fram emot att få träffa alla kunder igen efter ett uppehåll på nästan fyra år, säger Peter Book.