Genom sin medverkan på Elmia Nordic Rail vill Artex lyfta mjuka värden inom tågindustrin och visa på det växande intresset för återvinning. De två tågsäten som visas upp på mässan ser mer ut som konstverk.
Marknadschef Milou Areland skrattar:
– Ja, vi kallade det här projektet för ”Go bananas”, lite för att skoja till det, men det här är också ett bra sätt att visa på vilka möjligheter vi har i vår fabrik i Mjölby.
Vinst för miljön och för plånboken
Med public transport som ett viktigt affärsområde har Artex ett stort antal kunder bland annat inom tågindustrin. Här erbjuder man dels möjligheten att göra prototyper som kan ligga till grund för en upphandling vid renovering – och man genomför också ett stort antal omfattande renoveringsprojekt.
– Livslängden på tågsäten brukar vara cirka 30 år och då genomförs ofta en renovering efter 15 år för att de ska hålla längre. Det vi vill trycka hårt på är besparingen du gör ekonomiskt genom att renovera – och framför allt den miljömässiga besparingen, säger Milou Areland.
Nytt liv för gamla material
De flesta tänker tyvärr på kostnaden först och miljön i andra hand, menar Milou. Ett exempel är att gamla tågsäten ofta går till förbränning eftersom det helt enkelt är billigast.
– Det borde vara tvärtom. Det borde vara billigare att ta hand om sina restprodukter än att skicka dem till förbränning. Var prislappen högre på att slänga kanske fler skulle tänka om. Vi har satsat mycket tid och pengar på att ta tillvara materialet från gamla tågsäten, säger Milou.
Från tågsäte till ljudabsorbent
Artex maler ner både textil och stoppning och har av luddet skapat ett helt nytt material, TexTrain, som bland annat används som ljudabsorbent i kontorsmiljöer, vilket är ännu ett av Artex affärsområden. TexTrain kan också formas till ny, skräddarsydd design.
– Det här är ett nytt sätt att tänka som är mer resurseffektivt. Drömmen vore att så småningom faktiskt kunna sätta in det här återvunna materialet i tågen igen, säger Milou.
Vill lyfta mjuka värden
I nästan 100 år har Artex producerat textilprodukter och man är idag en storskalig sömnadsindustri med flera produktionsanläggningar i Mjölby, Trollhättan, Danmark och Lettland. Under det senaste året har Artex expanderat med en ny anläggning i Finland som tillverkar skum och en egen serviceenhet som demonterar och monterar säten direkt i tågen.
Bildtext: Det började med bilsäten. Idag är Artex en storskalig leverantör av textila lösningar inom public transport, automotive och public office, berättar marknadschef Milou Areland. Materialet TexTrain består av återvunna textilier och skum från gamla tågsäten. Under Elmia Nordic Rail visade Artex exempel på hur produktionsspill kan användas till nya produkter.