
- Vi ser stort värde i de stora regionala mässorna, så vi planerar tidigt för att säkra en bra plats och ett professionellt genomförande, säger David Alström, marknadschef Swecon.
För Swecon är Entreprenad Live en betydelsefull plattform för att möta kunder regionalt och ge dem möjlighet att både se och prova de senaste maskinerna.
- Vi når ut till en bred publik som får möjlighet att ta del av vårt erbjudande och våra nyheter. På en mässa som Entreprenad Live får vi chans att visa upp våra maskiner på riktigt, det är inte alltid lätt att annars komma ut och låta kunderna känna, klämma och uppleva dem. Alla vill eller kan kanske inte åka till de stora nationella eller internationella mässorna, säger David.

Swecon fortsätter att utveckla sin monter för att visa hela sitt erbjudande från traditionella maskiner till helt elektriska modeller och digitala produktivitetstjänster.
– I år på Landvetter hade vi många nyheter med oss – kommersiella maskiner som K-serie lastare och F-serie hjulgrävare, likväl som våra helelektriska modeller, säger David.
Provkörningen är en av de mest uppskattade delarna av mässan:
– Just grävmaskiner måste förarna få testa själva. De sitter i maskinen 8–10 timmar om dagen och är noggranna med känslan. Den kan vi bara förmedla genom att de får prova i verkligheten, och här är det så nära man kan komma.

Inför 2026 ser Swecon fram emot att fortsätta utveckla mötet med kunder, förare och branschfolk och att låta fler besökare uppleva maskinerna i verklig miljö.