Eldrift tar stor plats hos Stig Machine

Eldrift tar stor plats hos Stig Machine
En gång i tiden dominerade vägmaskiner utbudet från familjeägda Stig Machine i Bålsta. Genom åren har varumärken som Bitelli, Bomag och Ammann spelat framträdande roller i verksamheten. Sedan några år har traditionella entreprenadmaskiner – exempelvis Hyundais minigrävare – tagit en allt större del av kakan.

I dag är det Liugong som dominerar utbudet. Bo Svensson, vd för Stig Machine, betonar att samarbetet med det kinesiska företaget bland annat ger efterfrågad kunskap och tillgång till eldrivna maskiner, synnerligen värdefullt på en marknad där totalekonomi och klimat värdesätts högt.

Vad kommer ni att visa på Entreprenad Live 2025?

– Liugong gör en mycket ambitiös satsning på elektriska maskiner. Företaget är ett av de dominerande företagen i Asien och har runt 3 500 enheter i drift. Nu planeras för att utöka utbudet med mer än 40 eldrivna maskinmodeller till 2027. Det rör sig inte bara om grävmaskiner och hjullastare utan även om teleskoplastare och andra specialmaskiner. För vår del hoppas vi på att kunna visa de elektriska hjullastarna 820TE och 856HE, på 6,4 respektive 20 ton, i Göteborg.

– På elsidan ligger Norge en bit före oss. Där är det redan runt 70 elmaskiner i drift, men vi har sålt några maskiner och intresset är väldigt stort. Många är nyfikna, inte minst för att Liugongs maskiner allmänt betraktas som robusta och produktiva med bra montage och högklassiga komponenter, exempelvis motorer, batterier och växellådor. Vi tror att ännu fler får upp ögonen för maskinernas kvaliteter på mässan. Noterbart är att störst intresse hittills inte främst visats för små maskiner, utan för maskiner över 20 ton. Glädjande nog kom den första 25-tonnaren till Sverige för någon vecka sedan.

 

Hur ser marknaden ut?

– Det rullar på. I ett kärvt ekonomiskt läge är den vanligaste frågan ”Hur länge håller en laddning?” Det mesta handlar om totalekonomi, något som gynnar oss och vårt maskinutbud.

– Liugong är långt framme på elsidan. Ett väldigt rolig Norgehistoria, både för entreprenören och för oss är en truck som lastar 45 ton. Vid hårt arbete visade det sig att den krävde en (!) laddning under tre veckors arbete. Den arbetade då i en täkt där den kunde ladda sig själv i den nedförsbacke där massorna kördes till krossen. Väl fungerade teknologi, och en maskin som var som klippt och skuren för täktens utformning visade sig vara en mycket lyckad lösning.

Ett av de senare tillskotten i företagets utbud på vägsidan är amerikanska Weiler, vars feeders eller materialöverföringsfordon mellan asfaltutläggare och lastbil utlovas optimera asfaltläggningsprocessen genom att säkerställa en jämn materialfördelning och minimera segregation.

– Även här handlar det i hög grad om totalekonomi. Arbetsflödet förenklas, materialförlusten minskar och resultatet blir en beläggning som håller några år längre. Vi har sålt tre i år och räknar med betydligt fler förfrågningar framöver.

 

Varför ska man besöka årets Elmia Entreprenad Live?

– Bygg- och anläggningsbranschen står inför en stor omställning. På mässan visas en mängd exempel på hur vi kan minska miljöutsläppen och förbättra vår totalekonomi.