Därför lyckas Carlstad Machinetools med mässor

Lagom till Elmia Verktygsmaskiner nästa år firar Carlstad Machinetools tio år. Och så här året före mässan upplever företaget sina bästa resultat någonsin. Mycket tack vare offensiv marknadsföring och välplanerade mässdeltagande.

Det har gått snabbt för Carlstad Machinetools. Familjeföretaget, som säljer nya och begagnade verktygsmaskiner, grundades så sent som 2010 och har sedan dess vuxit år för år. Hemligheten bakom framgången är egentligen inte särskilt hemlig.

– Varför vi har lyckats? För att vi satsar mycket på marknadsföring och är med på mässor som Elmia Verktygsmaskiner. Man måste våga satsa för att få något tillbaka, säger Alexander Klevenfeldt, sälj- och marknadschef på Carlstad Machinetools.

Förutom marknadsföringen ligger ett stort nätverk av agenturer, serviceteam och transportföretag bakom de goda resultaten. Nätverk som hela tiden byggs upp genom att vara med på de stora mässorna i Europa – där Elmia Verktygsmaskiner är ett viktigt stopp.

– Första gången som vi ställde ut var 2016. Då hördes det inte mycket från oss inför mässan. Ändå gick det okej och vi sålde en maskin tack vare mässan. När vi var med igen 2018 var det stor skillnad. Då hade vi varit mer offensiva i marknadsföringen och det var många som hade sett våra nyheter. Fler besökare kom till montern och det blev en väldigt bra mässa med många nya kunder samt affärer, säger Alexander Klevenfeldt och lägger till:

–Samtidigt är det viktigt vad man gör med ytan. Vi visade våra smart glasses som används vid service, där vi kan se det kunden ser i realtid och hjälpa dem på distans. Det var något som drog folk.

 

Publicerad
2019-04-11
Bilder
Därför lyckas Carlstad Machinetools med mässor
Lyckas med mässor