3nine lanserar ny kommunikationstjänst

3nine lanserar en IoT-lösning som möjliggör fjärrövervakning av företagets oljedimavskiljare på Elmia Verktygsmaskiner. Intresset för den nya produkten är minst sagt stort i deras monter.

John Elliot, marknadschef på 3nine

–        Alla strävar efter en enklare vardag och effektivare produktion. Och det kan vi erbjuda, säger John Elliot, marknadschef på 3nine. 

I samarbete med företaget HiQ har 3nine utvecklat en oljedimavskiljare med integrerade webtjänster som förenklar kundernas vardag. Webblösningen ger kunden driftstatus och annan viktig information för sina oljedimavskiljare i realtid. 

Plattformen har tre olika vyer, en ledningsvy, som ger en global översikt på företagets samtliga fabriker runt om i världen, en produktionsvy, som anger data om till exempel filterförbrukning, luftflöde och separerad olja/skärvätska, samt en operationsvy, som ger en mer detaljerad vy av en särskilt vald maskin. 

–        Att förenkla och effektivisera sin produktion handlar i slutändan om att vara mer konkurrenskraftig. Det har varit vår utgångspunkt under hela resans gång. Fjärrövervakningen gör att kunden lägger mindre tid på underhåll och mer tid på just produktionen, säger John Elliot. 

Första testpiloten är Sandvik Coromant i Sandviken, som ser mycket att vinna på genom att få tillgång till informationen via webgränssnittet. Dessutom förenklar det vardagen för operatören, som direkt får varningar och larm via webben, och på så sätt ser vilka åtgärder som behövs. De kan även få bra koll på kvalitén av skärvätskan. 

–        Vi har haft väldigt bra tryck i vår monter och allt fler kontaktar oss och vill bli testpiloter, både befintliga och nya kunder, säger John Elliot.–         

Vad blir nästa steg?

–        Vi diskuterar om att utveckla plattformen med en automatisk beställningstjänst. Men just nu ligger all fokus på detta.

Publicerad
2016-05-11
Bilder
John Elliot, marknadschef på 3nine
John Elliot, marknadschef på 3nine