Nya material ställer nya krav på testmetoder - ny ultraljudskamera gynnar flyg- och fordonsindustrin

Nya lättviktsmaterial vinner stadigt mark och inom flyg- och fordonsindustrin blir kolfiber allt mer vanligt. Nya material förutsätter dock nya testmetoder för att möta krav på säkerhet. Ett exempel på en innovativ NDT-lösning är ultraljudskameran som flygbolag och fordonsindustrin snabbt och enkelt kan hitta defekter på komponenter tillverkade av kolfiber med.
– Det sparar både tid och pengar, säger Jan Olav Endrerud, vd på Dolphitech AS, företaget som står bakom DolphiCam CF16.

Under Polymeredagene som arrangerades i Oslo i september pratade Jan Olav Endrerud om innovativa NDT-lösningar (Non destructive testing) för kompositmaterial.  Han fokuserade särskilt på flyg- och fordonsindustrin och konstaterade att användningen av kolfiber ökar kraftigt. Lättare och starkare material ger mer optimala strukturer, lägre kostnader och fler miljövänliga lösningar.
–  För att kunna undersöka komponenter av kolfiber utan att orsaka skador på materialet ska man använda NDT-lösningar. Därför har vi utvecklat en helt ny ultraljudskamera som gör det möjligt att kontrollera kolfiberförstärkt plast med en tjocklek på upp till 16 millimeter. Och detta kan göras i både 2D och 3D, säger Jan Olav Endrerud.

Ultraljudskameran DolphiCam CF16 utvärderar olika egenskaper hos komponenter av kolfiber med hjälp av ljudvågor.
–  Kolfibermaterial är mycket lätta och starka, men det finns yttre faktorer som kan försvaga materialet men som inte syns för blotta ögat. DolphiCam upptäcker skadorna och ger inspektörer extra utrymme för att hitta och analysera eventuella defekter, säger Jan Olav Endrerud.

Tid är pengar och med den nya utrustningen kan flygbolag göra noggranna och snabba inspektioner för att så snabbt som möjligt få planen upp i luften igen. Applikationer inom fordonsindustrin är att kunna säkerställa att komponenterna av kolfiberstrukturer fortfarande är intakta, till exempel efter en olycka. Bland Dolphitech AS stora kunder finns Airbus, Boeing, VW, Audi samt Lamborghini.

Publicerad
2014-11-05
Bilder
Den nya ultraljuskameran från Dolphitech AS gör det möjligt att kontrollera kolfiberförstärkta plast med en tjocklek på upp till 16 millimeter i både 2D och 3D.
Den nya ultraljuskameran från Dolphitech AS gör det möjligt att kontrollera kolfiberförstärkta plast med en tjocklek på upp till 16 millimeter i både 2D och 3D.