Lim gör bilarna lättare

Med lim som sammanfogningsmaterial ökar möjligheterna att konstruera lättare bilar.
– Under de senaste tio åren har användandet av lim istället för svetsning och lödning mer än fördubblats, säger Krister Agerlöv, försäljningschef för Henkel Sverige.

Kemikoncernen Henkel är i dag världens största leverantör av lim till bilindustrin. Varje år levererar företaget flera ton lim som används i både fogning och som tätningsmedel.
– Det finns nog inte en bil i Europa som inte rymmer någon form av Henkels limprodukter, säger Krister Agerlöv.

Biltillverkare världen över satsar allt mer på att skapa så lätta, billiga och säkra bilar som möjligt. I takt med att allt mer ”lätta” material som magnesium, aluminium, plast och fiberkompositer gör sitt intåg i bilindustrin, ökar behovet av andra sammanfogningsmetoder.
– Under de senaste tio åren har användandet av lim som ersättning för bland annat svetsning och lödning mer än fördubblats, säger Krister Agerlöv.
– Lim gör det möjligt att sammanfoga olika material, vilket ger möjlighet till flexibla val av material. På så sätt kan produkterna göras både lättare och mer energisnåla.

Henkels limprodukter används i stort sett alla applikationer, allt från skruvlåsningar till konstruktionslimning av bilkarosser. En helt vanlig bil kan med andra ord innehålla sju kilo lim.
– När man använder lim istället för svetsning slipper man värmepåverkan i material som i vissa fall kan vara negativt för slutprodukten. Dessutom kan en limfog ta upp vibrationer i olika konstruktioner. Om man använder rätt typ av lim och konstruktion kan slutprodukten få ökad livslängd och bli säkrare vid till exempel en krock, menar Krister Agerlöv.

Henkel levererar lim till mer eller mindre alla bilfabriker i Europa.
– Vi finns med redan vid produktionsprocessen, för att tillsammans med tillverkaren skapa de bästa förutsättningarna för deras produkter, säger Krister Agerlöv.

Henkel har idag verksamhet i 125 länder och omsätter cirka 150 miljarder kronor (2012). Företaget ställer ut på Elmia Svets och Fogningsteknik 2014.

Publicerad
2013-12-20
Bilder