Elmia-mässa slutsåld ett år innan den arrangeras

Om knappt ett år arrangeras Elmia Svets och Fogningsteknik igen. Redan nu är mässan i det närmsta fullbokad.
– Det här är bästa betyget, att vi skapat en mässa som branschen verkligen gillar, säger Lina Kåvestam, projektledare på Elmia. 

När Elmia Svets och Fogningsteknik arrangerades för första gången 2012 blev det succé. Mässytan såldes slut och över 6000 besökare räknades in. När datum för nästa arrangemang sedan släpptes (6–9 maj 2014) dröjde det inte länge innan mässhallen var fulltecknad.
– Jag skulle förklara framgången med tre faktorer. Dels har vi som branschorganisation gjort en medveten satsning på mässan. Och när man bestämmer sig för något och går in för det, brukar det bli bra. Dels har vi ett nära samarbete med mässarrangören, säger Mathias Lundin, vd för branschorganisationen Svetskommissionen.

Den tredje framgångsfaktorn menar Lundin är branschens eget intresse och motivation för att nätverka och samarbeta.
– De inser behovet av detta, för du kan inte lösa alla problem själv på din kammare, utan behöver input från andra. Mässan är en mötesplats där man både kan hämta kunskap och nätverka, säger Mathias Lundin.

Svetskommissionen lät nyligen genomföra en medlemsenkät och i denna fick mässan höga betyg.
– Ja, mässan var en av de aktiviteter som medlemmarna rankade högt, kommenterar Mathias Lundin.

Elmia Svets och Fogningsteknik visar hela fogningsbranschens utbud och vänder sig till besökare inom bland annat fordonstillverkning, VVS, stålbyggnad och energi. Till mässan kommer inköpare, konstruktörer, produktionsledare – och inte minst svetsarna själva.
– Vi jobbar hårt på att skapa en mötesplats som motsvarar vad branschen vill ha; affärer, nätverk och ny kunskap är hörnstenarna i mässan, avslutar Lina Kåvestam.

Publicerad
2013-06-20
Bilder
Mathias Lundin, Svetskommissionen
Mathias Lundin, Svetskommissionen