Uppkopplade fordon ger framtidens inkomster

Status i realtid, intelligent infotainment och ökat stöldskydd. Det är bara några av tjänsterna i ett uppkopplat fordon. I en framtid där färre bilar lär tillverkas är det här som fordonstillverkarna kommer att tjäna sina pengar.

Volvo On Call och In-Car Delivery. Två tjänster som Volvo redan har lanserat till sina uppkopplade bilar. Och de är inte ensamma. BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen – alla har egna system som kan liknas vid appar till smarta telefoner. Tekniken gör att fordonstillverkarna hittar nya intäkter samtidigt som nya företag hittar in till fordonsindustrin.

– Fordonsindustrin är en tungrodd värld där man jobbar på ett visst sätt. Andra branscher, typ telecom, kommer in som en frisk fläkt med sina produktionscyklar på sex månader i stället för sju år. Det blir en dynamik som skapar många nya intressanta affärer, säger Peter Bryntesson, Senior Project Leader & Advisor på Fordonskomponentgruppen, FKG.

Behovet för fordonstillverkarna att hitta nya intäkter är stort. För även om resandet inte lär minska i framtiden, kommer det förmodligen ändå att tillverkas färre fordon. Det visar sig i de fyra megatrender som FKG har identifierat: nya energibärare (elbil), självkörande fordon, uppkopplade fordon samt nya ägarmodeller. Fokus kommer i stället att ligga på ökad mobilitet och högre nyttjandegrad av fordonen. Något vi redan i dag ser hos Lynk&Co, Uber och olika former av bildelning.

– En stor del av utveckling går mot förbättrad mobilitet och inte på själva fordonen. Det är samma sak på den tunga sidan där lastbilsföretagen går mot att bli logistikföretag och logistikföretag till att bli fordonstillverkare, säger Peter Bryntesson.

Med ett allt större fokus på uppkopplade tjänster har flera innovativa fordonstillverkare dykt upp på marknaden. Bara i Kina finns det ett 60-tal nya elfordonstillverkare och i USA hittar vi märken som Lucid Air, Faraday Future och Zoox.

– Alla dessa är nya potentiella kunder till svensk leverantörsindustri. Inte nödvändigtvis för att de har höga volymer utan för att deras business case är nytt. Här ligger mycket av framtidens inkomster, säger Peter Bryntesson.

– Vi tror också att märket på ett fordon kommer att spela en allt mindre roll för kunden/användaren framöver. För en leverantör spelar det ju ingen roll om man levererar till en Google-bil eller Volkswagen, vilket skapar en intressant framtid för vår del av branschen.

Publicerad
2018-08-30
Bilder