SynerLeap expanderar ekosystemet på Ignite

Hur bygger man muskler som leverantör för att stå stark i framtiden när digitalisering och snabb innovation står på alla kunders kravlista? Genom ekosystem med nära samarbeten över gränserna, om du frågar ABB vars tillväxthubb SynerLeap växer stadigt.

För två år sedan öppnade tillväxthubben SynerLeap sina portar i ABB:s forskningscentra i Västerås. Idag är ett trettiotal startup- och scaleup-bolag knutna till hubben, som dess vd Peter Löfgren beskriver som ett ekosystem.

– Det är svårt att göra resultatrika, långsiktiga affärer om man inte har förtroende för varandra. Men genom att helt enkelt vara i samma ekosystem och se varandra, imponeras av och utmana varandra, då är det mycket lättare att nå de framgångsrika affärerna, säger han.  

Tesla en förebild

Han tar elbilstillverkaren Tesla som ett gott exempel. De delar ut alla sina patent till ekosystemet. Riskfyllt kan tyckas, men om man öppnar upp mot ekosystemet och faktiskt är med och bidrar så får man tillbaka folk som vill vara med och förverkliga samma vision, menar han.

– Även om man själv inte vet exakt hur mycket vinnare man blir genom att engagera sig i ekosystemet så kan man vara helt säker på att om man inte engagerar sig så blir man inte vinnare. Då blir man disrupterad och inte längre behövd i tillverkningskedjan. Så det är alltid ett sämre val att vara passiv.

Omfamna ny teknik

Samma sak gäller för leverantörer som för ABB, Ericsson, Volvo och liknande storbolag. Det gäller att omfamna ny teknik och nya möjligheter, framförallt digitalisering, menar Peter Löfgren och berättar att det finns ett grafenbolag under SynerLeaps tak som just nu totalt disrupterar traditionella elektriska produkter med helt unika materialegenskaper.

– Det är jätteviktigt att få in den nya tekniken i sitt erbjudande. Startups är så mycket effektivare i att ta de första stegen för att ha en MVP (Minimum Viable Product) eller kunna göra affärer. 

Sverige i täten

Bolagsklustret hos SynerLeap växer stadigt och senaste halvåret har nära tjugo nya samarbeten startats. Det handlar om alltifrån att ABB gör investeringar eller köper produkter, lösningar och system, till att man går gemensamt till kund eller forskar och gör teknikutveckling tillsammans.

– Sverige är oerhört långt framme när det gäller ekosystem. Det har inte realiserats i full potential än i samarbeten med storföretagen, men det håller vi på att ta täten med just nu, säger Peter Löfgren och menar att samma sak gäller för alla leverantörer.

– Är vi inte på tårna allihop så är risken stor att många blir disrupterade och att utvecklingen kommer att ske i andra delar av världen i stället. 

Hitta partner på Ignite

Ett effektivt sätt att hitta partners är att delta i matchmakingen Ignite, där smarta startups handplockas och matchas mot leverantörers önskemål. Satsningen görs tillsammans med Ignite Sweden, ett nationellt program med syfte att öka samarbete mellan små innovativa startup-bolag och större etablerade bolag i Sverige. Hittills har organisationen anlitats av jättar som ABB, Volvo, Alfa Laval och Eon för att hitta startups med expertis inom digitalisering. Genom att hålla matchmakingen på mässan får deras leverantörer samma chans.

– Ignite är helt brilliant och oerhört värdefullt för Sveriges ekosystem. Vi har deltagit många gånger, och att under några timmar få möjlighet att sitta ner med en uppsjö av dem som Ignite sorterar ut enligt ens önskemål är fantastiskt. Ska man göra den researchen själv så kräver det väldigt stora resurser, säger Peter Löfgren.

 Läs mer om Ignite och anmäl dig här.

 

 

Publicerad
2018-10-23
Bilder