Solbilens vikt minskade med höghållfast stål

Byta kolfiber mot stål, men ändå minska vikten. Den möjligheten såg SSAB i solbilsprojektet JU Solar Team under Elmia Subcontractor i fjol.
– Höghållfasta stål är framtiden. Det handlar om resursutnyttjande och att ha rätt stål i rätt applikation, säger Pierre Bergsten, Production Efficiency Specialist på SSAB.

Jönköping University är, tillsammans med Mälardalens Högskola, Sveriges representant i tävlingen World Solar Challenge. SSAB:s höghållfasta stål, Docol, har hjälpt till att minska solbilens vikt med cirka 60 kilo mot föregående år. Dessutom har det gett möjligheten att optimera designen allteftersom, vilket inte varit möjligt i samma utsträckning med andra material.  
– Jag hittade JU Solar Team av en slump på Elmia Subcontractor förra året. Jag såg att det var tjocka standardprofiler i stål i bilen och tänkte att ”så tungt behöver det inte vara, vi bara måste hjälpa dem!”.

SSAB har under lång tid levererat höghållfast stål till bilindustrin och såg en stor möjlighet när de upptäckte JU Solar Team.

– Vi har ett miljötänk i allt vi gör och när vi ser en sådan här spjutspetsteknologi är det roligt att se att de har nytta av vårt stål. Höghållfast stål är framtiden och vi kommer att utveckla allt starkare stål framöver. Sedan är det förstås väldigt roligt att vara med i en tävling och se hur långt man kommer.

Elmia Subcontractor spelar en stor roll för JU Solar Teams solbilsprojekt.
– Det är lite av ett startskott för oss. Det ger oss möjlighet att möta såväl sponsorer som tänkbara underleverantörer. Vi behöver allt ifrån små kretskort till svetsade aluminiumdetaljer, säger Matilda Ekman, ansvarig för sponsorer och event i JU Solar Team.

Efter årets World Solar Challenge, där solbilar från hela världen tävlar om att korsa Australien så snabbt som möjligt, är det dags att inleda resan mot nästa som arrangeras 2019. Även i år kommer JU Solar Team finnas med på Elmia Subcontractor för att möta potentiella underleverantörer.
– Jag skulle verkligen rekommendera att vara med på den här resan. Det innebär bland annat att leverantörerna har möjlighet att visa upp sina produkter och sin verksamhet på andra sätt än de gör i vanliga fall, säger Matilda Ekman.

Publicerad
2017-09-14
Bilder
Byta kolfiber mot stål, men ändå minska vikten. Den möjligheten såg SSAB i solbilsprojektet JU Solar Team under Elmia Subcontractor i fjol.
Byta kolfiber mot stål, men ändå minska vikten. Den möjligheten såg SSAB i solbilsprojektet JU Solar Team under Elmia Subcontractor i fjol.