Självkörande el-lastbil förändrar transporttänket

Till hösten tar svenska Einride steget ut på allmän väg när lastbilen T-pod installeras hos DB Schenker i Jönköping. Genom att kombinera eldrift med självkörning är ambitionen att förändra transportsystemet i grunden. I lastbilen sitter komponenter från svenska och holländska underleverantörer.

Einrides T-pod är en självkörande och batteridriven lastbil utan varken hytt eller förarsäte. Design och slutmontering står Einride för, medan underleverantörer från Sverige och Holland tillverkar alla komponenter. Själva beskriver sig Einride som ett mjukvaruföretag.
– Vi jobbar tillsammans med flera olika partner, allt från plastdetaljer till chassi. Komponenterna måste klara av en elektrisk drivlina och vi ställer höga krav på bra mineraler i batterierna. Allt som vi gör har ett hållbarhetsperspektiv och det är även krav som vi ställer på underleverantörerna. Det är fundamentalt för hela företaget, säger Linnéa Kornehed, marknadschef på Einride.

Två officiella partner är Phantom Auto och Nvidia från Silicon Valley i USA som levererar sensorer respektive minneskort. Däremot har Einride inga officiella partner för hårdvaran i T-pod. Målsättningen är samtidigt långsiktiga samarbeten tillsammans med underleverantörerna.
– Det ställs lite annorlunda krav när det är självkörande och eldrivna fordon. Men så länge som leverantören har vana vid eldrivlina och batteri är det ingen större skillnad.

Vad är er bild när det gäller innovationsförmåga och teknikhöjd hos svenska leverantörer?
– Kompetensen och mångfalden ger en god grund för innovation. Ett extra plus är att det i Sverige finns många småföretag som är ägda och drivna av entreprenörer som har en passion och vilja att utveckla sina bolag.

Den stora utmaningen med vanliga eldrivna lastbilar är lönsamheten eftersom en overksam chaufför kostar pengar medan batterierna laddas. När Einride grundades för två år sedan var därför ambitionen att kombinera eldrift med självkörning. I förlängningen handlar det även om att förändra hela transportsystemet med exempelvis fjärrstyrning och egna laddstationer.
– Intresset har varit enormt och vi har fått många förfrågningar på modellen. Vi har lyckats hitta en lucka där det finns ett behov och där kunderna är villiga att göra en omställning.

Ett första steg är en cirka 300 meter lång sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Att det blev just Schenker i Jönköping var inte en slump eftersom såväl området som anläggningen är väl anpassat för det här historiskt första steget. En del av sträckan är på allmän väg.
– Det här betyder så klart jättemycket för oss och det är kul att få visa den i kommersiell drift. Vi erbjuder dem en tjänst som de behöver hjälp med, det är inte bara en prototyp utan en faktisk installation. För oss innebär det en milstolpe att få det klart, säger Linnéa Kornehed.

Publicerad
2018-06-25
Bilder
Einrides T-pod är en självkörande och batteridriven lastbil utan varken hytt eller förarsäte.
Einrides T-pod är en självkörande och batteridriven lastbil utan varken hytt eller förarsäte.