Ambassadör 2017

Satsning på kompetens och teknik lyckat recept

Horda Stans bestämde sig för att satsa på ett bredare kundunderlag under 2015. Vilket blev ett riktigt lyckat drag. Från en omsättning på 90 miljoner kronor har den nu ökat till 140 miljoner att omsätta 2018.

– Vill man ta det stora klivet så måste man satsa brett. Där har vi gjort en resa som känns väldigt bra, säger Anders Edin, marknadschef på Horda Stans.

För att sätta strålkastarljuset på industrins hjältar lyfter Elmia Subcontractor inför varje mässa fram ett antal vassa företag som får agera ambassadörer för mässan och för tillverkningsindustrin. Under 2017 var Horda Stans en av dessa ambassadörer. Företaget är leverantör av polymera komponenter, bland annat akustiklösningar och jobbar tätt med utveckling av lösningar för kunder inom flera olika branscher.

– Ett av våra framgångskoncept har varit att vi har tittat mycket bredare på kundsidan och fokuserat mycket mer på KAM-kunder i samtliga led. På så sätt har vi har fått många nya kunder inom exempelvis möbel-, energi- och ventilationssektorn. Det är innovativa företag där vi har fått komma in och jobba med exempelvis ljudtester, vara med i labben och haft möjlighet att låta våra akustiker få briljera. På så sätt kan vi hjälpa kunden genom att vara en problemlösare och inte bara en leverantör, säger Anders Edin.

En nödvändig del för att lyckas med att växla upp verksamheten – och att överhuvudtaget hänga med i utvecklingen – är att satsa på kvalitetssystem, menar Anders Edin. Här var Horda Stans exempelvis tidiga med den senaste standarden från IATF (International Automotive Task Force). 

– Det kan komma att bli tuffare för de lite mindre företagen som inte har kvalitetssystem, samtidigt som det krävs ganska tunga organisationer för att klara av det. Nästa år kanske vi äntligen kan få payback på våra nya system, men för att det ska lyckas måste vi nå ut brett.

Vad är det rent konkret som ni har satsat på?
– Vi har lyssnat med stora öron för att få in rätt tekniker och rätt material, samtidigt som vi har anpassat maskinparken efter det. Därefter har vi anställt tekniker och akustiker som behärskar de nya materialen och teknikerna. Så ena delen är att vi har fyllt på med kompetens. Sedan handlar det om robotisering och automation för att klara av de hårda kraven från fordonsindustrin. Det hade vi aldrig gjort annars. Det blir dyrare initialt, men har inneburit att vi har kunnat serva våra kunder med bättre och konkurrenskraftigare lösningar.

För att få ut budskapet och visa på de nya teknikerna spelar Elmia Subcontractor en viktig roll. Förra året hade Horda Stans cirka 170 registrerade kontakter för både befintliga och nya prospekt.

– För oss är Elmia Subcontractor ett väldigt bra forum för att träffa kunder både på KAM-nivå och de som är lite mindre. Det är också roligt att allt fler strategiska inköpare börjar hitta till Elmia Subcontractor, vilket gör att mässan blir viktigare och viktigare för varje år.

Publicerad
2018-03-16