Så ska svenska leverantörer hänga med på Volkswagens nya resa

Volkswagen har påbörjat resan mot att endast tillverka klimatneutrala elbilar. Vad ska svenska leverantörer tänka på för att hänga med på tåget?

– Det är en bra utgångspunkt att det som tillverkas, tillverkas på grön el, säger Sten Forsberg, Director Volkswagen Sverige, som talade på Subcontractor Direct under tisdagen.

 

Uppkopplade produkter och teknik för självkörande fordon. Det är två produkttyper som fordonsbranschen tittar allt mer efter. Men för att hänga med på Volkswagen senaste resa mot klimatneutrala fordon 2050 måste fokus ligga på någonting annat bland leverantörerna.

– Det handlar om sådant som vi redan är bra på i Sverige; schysta villkor, bra arbetsmiljö, hög teknikgrad och med fokus på hållbarhet, säger Sten Forsberg.

Volkswagens satsning på 300 miljarder och 28 miljoner elbilar på tio år handlar inte bara om utsläpp. Det handlar om hela processen – från utvinning av råvaror till transporter. Starten har redan tagits i och med att nya id.3 nyligen gick in i serieproduktion.

En stor utmaning för Volkswagen, så klart, men också för alla de leverantörer som måste förhålla sig till de nya kraven. Något som Volkswagen själva följer upp genom spårbarhet, tydliga regler, efterlevnad av lokala föreskrifter samt kontroller bland leverantörerna.

– Leverantörerna kommer att ha det yttersta ansvaret för att alla våra komponenter lever upp till förväntningarna på CO2-neutralitet, säger Sten Forsberg.

För svenska leverantörer ser han egentligen ingen anledning till oro eller behov av större förändringar för att kunna hänga med på tåget.

– Svenska företag har alltid haft en stark ställning inom Volkswagen-sfären. Det är också en fördel att Sverige har en stark elmix av förnybar energi. Det är en bra utgångspunkt att det som tillverkas, tillverkas på grön el.

 

Publicerad
2019-11-12