Orwaks uppkopplade sophantering – ett år senare

Bättre koll och snabbare service. Mervärde för kunden möjliggjort av IoT-lösningar i Orwaks uppkopplade maskiner för avfallshantering. Ett bra exempel på nyttan och konkurrenskraften i IoT som visades på Elmia Subcontrctors IoT Arena 2017. Hur har det gått sen dess?

Orwak erbjuder maskiner för komprimerande avfallshantering, från mindre sopkärl till kanalpressar för riktigt stora volymer. Genom IoT och uppkopplade ”machine-to-machine”-lösningar skapar man mervärden för kunden, som till exempel bättre koll på maskinens status och smidigare service.

– Allting kan bli smartare och vi var bland de första i branschen att erbjuda maskiner som pratar med varandra, säger Tony Thulin, Product Manager på Orwak.

Snabbare service sparar pengar
Bolaget har erbjudit det uppkopplade systemet Orwak Connect i flera år, men ännu har inte alla kunder insett vinsten med det.

– Hittills har de som ställer ut maskiner hos sina kunder, och behöver hålla koll på distans när de t.ex. behöver tömmas, haft störst nytta av uppkopplingen, säger Tony Thulin.

Men i och med en uppgradering av systemet kommer bolagets servicetekniker att t.ex. kunna läsa felkoder och göra justeringar snabbt från datorn på hemmaplan.

– Helt plötsligt får vi ett verktyg för service och eftermarknad som både vi och kunden tjänar på. En fem-minuters insats vid datorn eller god insyn i vad som är fel innan man åker ut till kund kan ju spara en hel del resurser, menar han.

Växande intresse
2017 visades Orwak Connect på Subcontractor IoT Arena, mässans nya satsning med smarta uppkopplade lösningar med syfte att inspirera och lyfta fram vilka möjligheter som finns. Enligt Tony Thulin är det vi ser idag bara början på ett snabbt växande intresse och utveckling.

– När vi är ute på stora internationella mässor märker vi ett stort tryck, alltfler kommer med de här lösningarna. I och med det växer medvetenheten om dess fördelar, och med det även intresset och efterfrågan.

Publicerad
2018-09-13
Bilder