Hållbara material och 3D tar klivet in i fordonsproduktionen

Nu tas hållbara material och 3D-printning in i fordonstillverkarnas produktionskedjor på riktigt. Ett skifte som bara har börjat, menar tyske innovationsgurun dr Sascha Peters. 

Dr Sascha Peters, grundare av Berlinbaserade Haute innovation, har hela världen under sin lupp när det gäller nya, innovativa material. Han menar att många bolag nu börjar implementera hållbara material i sina produkter på riktigt, inte minst inom fordonstillverkning.

– Hållbara material och 3D-printing tar steget in på fordonsmarknaden på allvar. Det handlar inte längre om nyskapande specialbilar, utan på bred front i tillverkningen. Vi ser den här utvecklingen särskilt inom fordonsindustrin, men även i annan industri, säger Peters.

Förändra hela bilen 
Hos fordonstillverkarna handlar det inte längre bara om utsläppen och utvecklingen av elbilar. Nästa steg, som tas nu, är att bygga bilarna i hållbara, smarta material och med smarta tillverkningsmetoder.

– Fordonstillverkarna har börjat jobba med att förändra hela bilens design och konstruktion genom hållbara material och additiv tillverkning, menar dr Peters.

3D-printade reservdelar 

3D-printning har använts länge inom t.ex. medical och flygindustrin. Inom fordonsindustrin har det hittills handlat mest om prototyper, konceptbilar och enskilda specialkomponenter, men nu börjar alltfler använda 3D-printning i serieproduktion, med reservdelar som första segment.

– Det är ingen revolution som sker, men en stadig utveckling steg för steg, hela tiden framåt, säger dr Peters och berättar att han kommer att visa många exempel på denna utveckling i sin utställning på Subcontractor InnoDex i november.

Nästan hundra innovationer visas 

I och med att efterfrågan ökar från industrin utvecklas alltfler lättviktslösningar, biomaterial och material för 3D-printning. Några exempel på de närmare hundra innovationer som kommer att visas på Subcontractor InnoDex är världens första modulära, vikbara hjul; BASF:s prisvinnande Cool Coatings – en ytbeläggning som sänker bilens innertemperatur med flera grader; en 3D-printad bro i metall och ett fordon tillverkat i superstabilt high-techträ.

Läs mer om Subcontractor Innodex

Publicerad
2018-10-05
Bilder