Framtidens inköpsstrategi öppnar för små leverantörer till CEVT

Vad ska framtidens bil innehålla? Svaret på den frågan har aldrig varit svårare att besvara än nu.
–  Vi ser ett stort värde i att komma i kontakt med företag som ännu inte är leverantörer till branschen. På Elmia Subcontractor träffade jag ett antal människor som vi kommer att sätta oss med igen. Kanske hittade vi framtidens nya leverantörer, säger Kitty Muffolini, inköpschef på CEVT.

De senaste decennierna har inköpsstrategin inom fordonsindustrin varit glasklar; minska antalet leverantörer för att effektivisera och sänka kostnaderna.
– Jag tror inte den filosofin gäller i framtiden. Ska vi hitta nya, smarta tekniker och mervärden kan vi inte enbart ha fokus på att begränsa antalet leverantörer. Vi måste tänka väldigt mycket utanför boxen, även vi som jobbar med inköp.

Kitty Muffolini besökte mässan i november och intervjuades även på scenen Subcontractor Direct. En stor publik lyssnade till henne och efter hennes framträdande var det många som sökte kontakt.
– Det var en väldigt bra mässa för oss. Självklart mötte jag ett antal klassiska leverantörer, men extra roligt var att flera mindre företag och "uppfinnar-jockar" kom fram till mig. Några av dem har vi redan hunnit träffa och en del av dem kommer vi att sätta oss med igen. De hade helt enkelt intressanta erbjudanden.

Kan du berätta mera?
– Vi som jobbar i bilindustrin står inför ett vägskäl. Antingen fortsätter vi på den traditionella vägen och bygger bilar som vi gjort hittills. Eller så tänker vi nytt. För mig är det givet att vi måste programmera om oss. Vi måste våga och vilja alliera oss med leverantörer som vi inte riktigt vet vad de ger oss.

Hur menar du?
– Vad ska bilen vara laddad med för funktioner om fem år? Mycket av det vi vill ha finns ännu inte. I framtiden kanske bilen ska känna av att det är mycket trafik och att det är ett effektivare val att bege sig till närmaste järnvägsstation. Parallellt så bokas tågbiljett. Är det en önskan från vår kund vill vi självklart ha leverantören av tekniken.

Blir "handslaget" viktigare i framtida affärer när man som kund inte riktigt vet vad den framtida leveransen består av?
– Ja, det tror jag absolut. Vi måste inse att samarbete är framgångsmodellen.
– Det är lika viktigt för oss som för våra leverantörer att vi kan lita på varandra och att vi tillsammans jobbar för skapa det som bilköparen vill ha.

Vilket är bästa sättet att hitta de smarta, finurliga lösningarna bilägarna vill ha framöver?
– Det är viktigt för oss att hitta kontaktytor och arenor där vi möter personer och företag som vi normalt inte har i vårt nätverk. Min närvaro på Elmia Subcontractor är ett bra exempel. Där träffade jag intressanta företag som var nya bekantskaper. Och förhoppningsvis var någon av dem framtidens leverantörer.

Publicerad
2018-04-16