Volvo Car Corporation-Digitalisering skapar möjligheter för mer samarbete med leverantörer

Fordonsindustrin står inför en ny tidsålder. Ambitioner som självkörande fordon, elektrifiering, nya affärsmodeller, ökad digitalisering och artificiell intelligens innebär att kraven på utveckling och nytänk inom den egna verksamheten är skyhög för bilindustrins underleverantörer.

– För oss handlar det om ett närmare samarbete med leverantörerna, att bli mer effektiva och skapa nya innovativa lösningar och produkter, säger Magnus Leiner, Vice President, Global Procurement Software & Electronic, Volvo Cars. Vår ambition på Volvo är att genom digitalisering och ny teknik kunna erbjuda våra kunder en hel extra vecka i tid år 2025.

Det finns både möjligheter och hot inom bilindustrin och det gäller att hänga med i utvecklingen i en allt snabbare teknisk och digitaliserad värld. För i utvecklingen finns det även affärsmöjligheter vilket innebär att sedvanliga branscher bli konkurrensutsatta på ett nytt sätt.

– Det finns en hel del svenska leverantörer som behöver tänka på vad kunden behöver i morgon, inte om ett tag. Nya aktörer kan lätt komma in på marknaden vilket innebär att leverantörskedjan kan vändas lite upp och ner, säger Magnus Leiner.

– I vår industri, med framtida ambitioner om självkörande bilar, ligger fokus på att utveckla ny teknik och nya värden för kunderna. På sikt innebär detta att vi kommer att sälja en tjänst mer än en bil. Att utveckla tjänster och mobilitetslösningar som passar för vad kunden vill ha, till exempel ett abonnemang som utvecklas med vad kundens behov är ligger helt rätt i tiden. Det ser vi tydligt med vårt erbjudande Care by Volvo. 

Magnus Leiner menar att vi måste vakna till ännu mer i Sverige och liknar utvecklingen som nu pågår vid tidigare massiva skiften gällande teknik, till exempel industrialisering och efterkrigstidens stora satsningar på industrin i Sverige med samverkan mellan stat och näringsliv. 

– Jag tror att möjligheten är stor för nya leverantörer och aktörer att ta plats i bilindustrin där flera svenska företag och deras kunskap kommer att etablera sig framöver. Alla dessa nya aktörer kommer att använda sig av möjligheterna som skapas av artificiell intelligens och machine learning, för att förstå kunderna och skapa skräddarsydda lösningar som utvecklas i takt med kundens behov.

– Utvecklingen går fort framåt nu och detta behöver vi satsa mer på i Sverige genom skola och forskning och koppla ihop det med staten, företag och investeringar. 

För att nå dit måste samverkan mellan leverantör och Volvo Cars vara nära, fokuserad och rätt i tiden. Exempel på samarbeten är med bilsäkerhetsföretaget Veoneer, Google och Nvidia.

Det handlar också om att positionera sig. Volvo Cars har gjort detta genom att skapa egna bolag i bolaget för att fokusera på rätt ställe och på viktiga detaljer.

– Vi vill leda denna förändring inom bilindustrin istället för att bli offer för den. Vi behöver hjälp av många leverantörer och samarbeten för att lyckas med detta – att tänka nytt och förstå vad för helhetsupplevelse kunden önskar och hur vi kan förbättra våra kunders tillvaro – varje dag, säger Magnus Leiner.

 Årets utställare-leverantörer på Elmia Subcontractor 2018

Publicerad
2018-10-26
Bilder