Bli en vinnare med hjälp av gamingvärlden!

Vilken nytta kan industrin dra av den växande gamingkulturen, där avancerade dataspel engagerar tusentals ungdomar?

Under Elmia Subcontractor 2018 närmar vi oss succéeventet Dreamhack för att hitta nya vägar till produktutveckling och framtidens kompetens.

—De unga mellan 18 och 30 år som kallas ”den onåbara målgruppen” finns inom gaming och e-sport. Det är där man når dem och kan kommunicera om man vill närma sig och förstå vad de håller på med, förklarar Tomas Lyckedal som är vice vd för Dreamhack, landets i särklass största dataspelevent som årligen lockar tiotusentals ungdomar till Elmia. 

Dreamhack har i växande utsträckning också blivit en arena för samhällsaktörer som Försvarsmakten, Polisen och Arbetsförmedlingen, och förpackningstillverkaren Tetra Pak är nu en viktig partner.

—De tar feedback från våra besökare för att kunna fortsätta att utveckla de absolut bästa produkterna. De har sina B2B-kanaler men ju mer de kan om slutkunden ju mer kan de anpassa sina produkter och påverka hur efterfrågan se ut, förklararar Tomas Lyckedal som menar att det finns mycket att lära av spelvärlden även när det gäller affärsutveckling. 

Under Elmia Subcontractor Direct kommer även industrins möjligheter att hitta ny kompetens att diskuteras, tillsammans med bland andra 23-årige Youtube-stjärnan Anton Joakimson som har över 75 000 ”följare” i sin kanal och som tidigare samarbetat med Sandvik Group. I panelen finns också Lasse Aspelin från Stora Enso, som försöker att öka produktivitet och attraktion genom att införa begreppet ”gamification” i tillverkningen. 

—Det spelar ingen roll om man jobbar med pappersmassa, stål, legotillverkning eller annat, modellen går att applicera på vad som helst. Att arbeta med gamification ger oss massor med nya verktyg för att utveckla vårt säkerhetsarbete, våra rutiner och hur vi lär upp nyanställda, förklarar Lasse Aspelin som tror att Stora Enso kommer att växla upp gamification-arbetet framöver.

På scenen Subcontractor Direct, tisdag 2018-11-13 13:00-13:40 ”Gamingvärlden, nyckel till utveckling och kompetens?”

Subcontractor Direct program

 

Publicerad
2018-10-29
Bilder