Uppmaning: Var med på resan tidigt

Våga satsa tidigt på ny teknik. Det var uppmaningen från panelen under Elmia Subcontractors seminarium El-/hybridfordon – teknik som ska lyfta Sverige?
– Är man inte med i utvecklingen när det gäller tekniken för elektronisk transport är man rökt, sade Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.

Globalt sett säljs det 80–85 miljoner bilar på ett år och endast en liten andel, cirka 350 000, är el- eller hybridbilar. Det handlar alltså inte ens om en halv procent.
Samtidigt är vi inne i ett paradigmskifte och Thomas Tunberg, inköps- och teknikutvecklingsdirektör på Volvo Bussar, menar att underleverantörerna spelar en viktig roll i processen.
– Vi uppmanar dem att vara uppmärksamma eftersom utvecklingen går fort. Vi var först med hybridisering i Europa men ser nu att många av våra konkurrenter hänger på, sade Thomas Tunberg,

Även Fredrik Sidahl från FKG är inne på samma spår. Han stod på scenen och vädjade till underleverantörerna att hänga med i utvecklingen – både vad gäller el- och hybridmotorer samt förbränningsmotorer.
– Här finns 1 000 underleverantörer på Elmia Subcontractor och 70 procent levererar till fordonsindustrin – ni har en jättemöjlighet, sade han.
Samtidigt som marknaden fortfarande är liten jobbar de flesta fordonstillverkarna med någon form av hybrid eller elektrifierade bilar. Det kommer att ske ett skifte menar Johan Konnberg från Roadmap: Sweden, även om han inte kan säga exakt om hur många år.
– Det kanske är en stor kostnad för leverantören att vara med i ett tidigt skede, men är man väl med har men redan en enorm fördel, säger han.

Hans Folkesson är styrelseordförande i Clean Motion AB som tillverkar elbilen Zbee. För att försäljningen ska ta fart på el- och hybridbilar efterfrågar han fler subventioner.
– Elfordon är dyra och eftersom små elfordon inte räknas som en bil blir det inga subventioner. Därför går det ganska trögt med försäljningen i Sverige. I dagsläget finns vår marknad i södra Europa, som exempelvis Spanien där hela momsen försvinner tack vare subventioner, säger han.

Även Christer Lund från e-Power Nordic tryckte på behovet av subventioner för att få ner priset på fordonen.
– Samtidigt gäller det att vara med nu och anpassa sig efter målbilden – att våra kunder förväntar sig ett lägre pris än vad volymerna kan lova, sade han.

Från Volvo Bussars sida handlar det inte enbart om att bygga en hybridbuss utan om allt från laddstationer till GPS-utrustning för smartare körning.
– Vi vill att underleverantörerna tänker brett och inte bara tänker på just drivlinan. Det är så mycket runtomkring vad gäller lättvikt, ljud samt tjänster. Budskapet är därför att vara med på resan för här behöver vi partners. Vi är mitt inne i en utvecklingsfas och behöver input i den processen, sade Thomas Tunberg.

Publicerad
2014-11-13
Bilder
Från vänster Fredrik Sidahl, Hans Folkesson, Thomas Tunberg, Christer Lund och Johan Konnberg under seminariet El-/hybridfordon – teknik som ska lyfta Sverige? Längst till höger moderatorn Bengt Spjuth.
Från vänster Fredrik Sidahl, Hans Folkesson, Thomas Tunberg, Christer Lund och Johan Konnberg under seminariet El-/hybridfordon – teknik som ska lyfta Sverige? Längst till höger moderatorn Bengt Spjuth.