Unik tätning sänker driftkostnaderna

Trelleborg Sealing Solutions presenterar den unika Turcon Roto L-tätningen under Elmia Subcontractor.
– Det fina med Turcon Roto L är att tätningsläpparna endast aktiveras när det behövs tryck i systemet, säger Morgan Karlsson, säljare på Trelleborg Sealing Solutions.

Turcon Roto L tätar endast kring axeln i ett CTIS-system (central däcktryckreglering) när det verkligen behövs. Det vill säga när däcket fylls på eller töms på luft.
Konventionella tätningar i ett CTIS-system är ständigt i kontakt med fordonets hjulaxel vilket orsakar slitage på tätningen. Dessutom uppstår det friktion som i sin tur förbrukar energi. Genom att eliminera friktionen när däcket inte trycksätts förhindrar Turcon Roto L onödiga energiförluster och sänker bränsleförbrukningen.
– Den mest uppenbara fördel med Turcon Roto L-konceptet är att tätningens livslängd ökar. Eftersom tätningen bara är aktiverad ungefär tio procent av driftstiden hos axelsystemet betyder det att tätningssystemet kommer att fungera under fordonets hela livslängd, säger Henrik Sindmark, Technical Knowledge Manager på Trelleborg Sealing Solutions.

Jämfört med en konventionell tätning för ett CTIS-system halverar Turcon Roto L friktionen. Det ger fordonsföraren möjlighet att sänka eller höja däckstrycket när fordonet är i rörelse, något som för kommersiella däck annars tar mellan 20 och 30 minuter.
– Det är en optimal tätning för att hantera de behov som uppstår vid olika tryck på entreprenadmaskiner och lastbilar, säger Morgan Karlsson.

Trelleborg Sealing Solutions satsar som vanligt stort på Elmia Subcontractor och ser mässan som ett riktigt bra tillfälle för personliga möten med sina kunder.
– Det här är en enormt viktig mässa för oss, både för att träffa befintliga kunder och för nya affärer. Det är många projekt som vi efteråt kan härleda till Elmia Subcotractor, säger Anne-Marie Ringqvist, marknadskoordinator på Trelleborg Sealing Solutions.

Publicerad
2014-11-11
Bilder
Trelleborg Sealing Solutions demonstrerar Turcon Roto L i sin monter på Elmia Subcontractor. Morgan Karlsson och Anne-Marie Ringqvist visar hur tätningen fungerar i jämförelse med en konventionell tätning.
Trelleborg Sealing Solutions demonstrerar Turcon Roto L i sin monter på Elmia Subcontractor. Morgan Karlsson och Anne-Marie Ringqvist visar hur tätningen fungerar i jämförelse med en konventionell tätning.