Team Sweden ska öka andelen exporterande företag

”Gå på mässor, även utomlands och utnyttja statens exportstöd!” Den uppmaningen gav Karin Olofsdotter, ambassadör och departementsråd utrikesdepartementet, under exportdagen på Elmia Subcontractor.

Under torsdagen presenterade Anders Ekdahl, vd för svensk Industriförening Sinf, resultatet av exportkartläggningen bland Sveriges underleverantörer. Undersökningen visar bland annat att Västeuropa är den mest intressanta marknaden för svenska företag och att intresset för Tyskland blir allt större. Exportandelen ökade till och med 2013, men har under de senaste åren varit oförändrad.

På frågan hur företagen går tillväga när de vill komma i kontakt med den internationella marknaden, svarar de flesta att det görs via rekommendationer från befintliga kunder samt vid mässdeltagande. De statliga exportstöden utnyttjas alltså inte. Anders Ekdahl är inte förvånad.

– Det finns utmärkta redskap i den offentliga verktygslådan, men de används inte. Det offentliga exportfrämjandet är osynligt i målgruppen och det är ett väldigt tråkigt bekymmer, sade han.

– Företagen vet helt enkelt inte var de ska leta. Det behövs fler dörrar in.

Som svar på tal presenterade Karin Olofsdotter regeringens stora satsning, Team Sweden, som ska göra det enkelt och tydligt för företag som vill ut på exportmarknaden.
– Den svenska exporten har inte utvecklats riktigt så som vi hade hoppats de senaste åren. Därför har vi skapat Team Sweden som ska åtgärda problemet, sade hon.

– Vi ska ta fram en konkret åtgärdsstrategi med fysiska insatser som ska handla om näringsutvecklingen i Sverige.

Målsättningen i strategin, som färdigställdes i september, är framför allt att öka exporten, Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister samt öka andelen exporterande företag.

– Det som skiljer den här strategin mot tidigare är att Team Sweden kommer med pengar. Hela 800 miljoner kronor extra ska läggas på dessa åtgärder, sade Karin Olofsdotter.

En annan del av strategin handlar om Indien och de 100 ”smarta städerna” som ska byggas i landet inom snar framtid. Karin Olofsdotter säger att Sverige har bra exportsystem, men att vi är dåliga på att lägga upp taktik och strategier.

– Svenska företag måste vara mer framåt, ligga ett steg före och kunna erbjuda länder lösningar på problem.

Karin Olofsdotter avslutade sin presentation med en uppmaning till alla svenska företag: ”Gå på mässor, även utomlands, och utnyttja statens exportstöd. Se bara på alla fantastiska företag och idéer som finns här på Elmia Subcontractor, vilken glöd och vilket engagemang det råder.”

Publicerad
2015-11-13
Bilder
Anders Ekdahl och Karin Olofsdotter under Exportdagen på Elmia Subcontractor.
Anders Ekdahl och Karin Olofsdotter under Exportdagen på Elmia Subcontractor.