Svenska underleverantörer eftertraktade i utlandet

Svenska företag är välkända för innovationer, kunskap och kvalité. Möjligheterna för att svenska underleverantörer ska lyckas i utlandet är stora, speciellt i Polen, Tyskland och Storbritannien. Det framkom under torsdagens scenprogram på Elmia Subcontractor.
–  Man måste vara väl påläst, annars faller man platt, sade Timo Kabus från Tysk-Svenska Handelskammaren. 

För att uppmuntra fler svenska företag att våga ge sig ut på den utländska marknaden bjöd Elmia Subcontractor in representanter och marknadsexperter från Polen, Tyskland och Storbritannien. Varje representant lyfte fördelarna med att investera i just det aktuella landet men var även noggranna med att påpeka vad man måste tänka på innan man ger sig in på en främmande marknad.

Svenska investerare har under de senaste åren lockats allt mer till Polen. Det har att göra dels med den geografiska närheten till Sverige, dels den starka ekonomiska tillväxten i landet. Det berättade André Dziewanowski, från det svensk-polska företaget Teknoprod.
–  Svenska underleverantörer har bra rykte i Polen. Deras kunskaper är eftertraktade, sade André Dziewanowski.
– Det är framför allt leverantörer inom metallbranschen som har stor chans att lyckas i Polen.

Han berättade vidare att den polska ekonomin visar kontinuerlig tillväxt. Under krisen 2009 var Polen den enda växande ekonomin i EU och nyligen passerades den svenska i storlek. 
–  Än så länge är Polens export per invånare tre gånger mindre än Baltikums, vilket innebär stor tillväxtpotential för svenska företag, sade André Dziewanowski.

Timo Kabus från Tysk-Svenska Handelskammaren berättade att de ekonomiska förbindelserna mellan Sverige och Tyskland stärks genom nästan 1 500 svenska dotterbolag etablerade i Tyskland. Tyskland är dessutom det land som över tid investerat mest i Sverige.
–  Det är främst svenska och danska företag som utmärker sig i Tyskland. Tyskarna tycker mycket gott om svenska företag och ser gärna fler nischade leverantörer komma in, sade Timo Kabus.

Han klargjorde även att det svenska konsumentbeteendet skiljer sig en del från det tyska. För att ha en chans att lyckas i Tyskland måste man därför läsa in sig ordentligt på vad som gäller i just den regionen man ska besöka.
–  Planerar man ett besök i Tyskland måste man tänka nischat, tyskt och regionalt. Prata gärna med någon som redan levererar till Tyskland och lär dig allt om hur kulturen fungerar. Kommunikation är a och o, sade Timo Kabus.

Fredrik Häggström från Buisness Sweden i England höll med.
–  Man måste lära känna kunden ordentligt. Ett tips är att inte gå på företaget direkt. Gå via en befintlig underleverantör som har många kontakter istället.
Storbritannien är dragloket i europeiska ekonomin och en av Sveriges största exportmarknader. Fredrik Häggström nämnde även att ett företag som just nu är särskilt ute efter svenska leverantörer är brittiska JCB.
–  Är man intresserad av att komma i kontakt med dem hjälper vi gärna till. Utvärdera era möjligheter och ta kontakt med oss.

Publicerad
2014-11-14
Bilder
André Dziewanowski, Timo Kabus och Fredrik Häggström på Elmia Subcontractor.
André Dziewanowski, Timo Kabus och Fredrik Häggström på Elmia Subcontractor.