Rysk biljätte välkomnar svenska underleverantörer

Har svenska underleverantörer chansen att leverera till Rysslands biljätte nummer ett? Absolut, menar AvtoVAZ inköpsdirektör Erik Barenthein som i går besökte Elmia Subcontractor.

När Bo Andersson för ungefär ett år sedan tog över rodret för AvtoVAZ tog han med sig inköpsdirektören Erik Barenthein från den förra arbetsgivaren Gaz. Med två svenskar i toppen av Rysslands största biltillverkare började uppbyggnaden med att vända den negativa trend företaget var inne i.
– Det har varit väldigt röda siffror, väldigt länge. Men nu har vi haft ett par positiva månader och vi hoppas på ett positivt resultat i slutet av året. Företaget har gjort en jättestor vändning, men det finns fortfarande mycket kvar att göra, säger Erik Barenthein.

Under fredagen besökte han Elmia Subcontractor och på scenen berättade Erik Barenthein att han gärna ser svenska underleverantörer i företagets leverantörsled.
– Vi har ett antal utländska leverantörer och det finns klara möjligheter, särskilt inom områden där den ryska hemmamarknaden inte är lika stark, säger han och nämner bland annat elektronik, high tech och powertrain.
– Hittar vi bättre leverantörer till konkurrenskraftiga priser kan de finnas var som helst i världen, säger han.

Erik Barenthein berättar att många underleverantörer kan dra sig för den ryska marknaden, men menar att man inte behöver vara orolig för att bli leverantör till AvtoVAZ.
– Ryssland är ett land som har gått upp och ner under den senaste tiden och 2008 slutade vissa företag att betala. Men vi kommer att betala, både gamla och nya kunder. Ni kan lita på oss, säger Erik Barenthein.

I somras blev det klart att Renault/Nissan köpte AvtoVAZ och blev majoritetsägare. Tillsammans har de mer än dubbelt så stor marknadsandel som den näst största biltillverkaren i Ryssland. Totalt tillverkar koncernen 544 000 per år – en siffra som ska öka markant inom de närmaste åren.
– Vi har kapacitet att tillverka över en miljon bilar om året och vi hoppas att vi kan nå det inom fem år, säger Erik Barenthein.

I samband med den nya ägarkonstellationen har företaget gjort om en hel del i organisationen. Man har bland annat sett till att sammanföra inköpsavdelningarna till en, vilket underlättar för underleverantörerna, menar Erik Barenthein.
– Det innebär att en leverantör endast behöver komma till en person på företaget. Det innebär också att man har stor möjlighet att bli leverantör även till Renault och Nissan om man blir det till AvtoVAZ. Inte bara i Ryssland, utan globalt, säger han och fortsätter.
– Och likadant tvärtom, att komma in på den ryska marknaden genom att vara leverantör till Renault och Nissan, vilket kanske är ännu mer intressant. För i Ryssland är AvtoVAZ den stora björnen som kan växa enormt. Ryssland kan bli Europas största marknad vad gäller bilar.

Koncernen har satt upp tre tydliga mål; att ha ett positivt kassaflöde, ett resultat på minst sex procent och att AvtoVAZ år 2016 ska ha 20 procent av den inhemska marknaden. Detta ska de nå bland annat genom att förbättra märkets rykte, fokusera mer på kundens önskemål, öka kvaliteten, presentera nya produkter och fortsätta hålla ett lågt pris på koncernens bilar.
– Vi har en del utmaningar, men våra bilar är eftersökta och vi vet att det är en marknad som har möjlighet att växa.

När är det dags för Erik Barenthein att komma hem och arbeta på den svenska marknaden?
– Det frågar min fru också. Jag hoppas att det blir någon i framtiden. Sverige känns hemma, modernt och tryggt. Men jag ska slåss lite först, avslutar han och skrattar.

Publicerad
2014-11-14
Bilder
Erik Barenthein, inköpsdirektör på AvtoVAZ, berättade under Elmia Subcontractor att svenska underleverantörer har stor chans att komma i kontakt med den ryska biltillverkaren.
Erik Barenthein, inköpsdirektör på AvtoVAZ, berättade under Elmia Subcontractor att svenska underleverantörer har stor chans att komma i kontakt med den ryska biltillverkaren.