Plastals matchmaking gav resultat

För två år sedan hade Plastal ett specifikt problem att lösa. Det skulle visa sig att lösningen fanns på Elmia Subcontractors matchmaking Connect. I höstas kom den första leveransen från den nya leverantören.

– De fanns på plats, knackade på dörren som stod på glänt, såg en möjlighet och tog den, säger Thomas Comstedt, inköpschef på Plastal.

Plastal, som formsprutar och lackerar plastdetaljer till fordonsindustrin, sökte efter en leverantör av plastkomponenter. Thomas Comstedt valde då att skicka in en anmälan till Subcontractor Connect.

– Vi träffade ett antal företag där ett av dem numera är leverantör till oss. För den här leverantören finns det även utrymme för mer om de fortsätter att vara konkurrenskraftiga, säger han.

Förhoppningarna att hitta en leverantör var till en början inte speciellt stora. Men Thomas Comstedt såg en möjlighet när det aktuella företaget matchades samman med Plastals önskemål.

– På något sätt är det tillfället som gör tjuven och det blev snabba ryck. Samtidigt är det litet företag vilket gör dem väldigt flexibla, säger han.

Efter att processen med kvalitetssäkring var färdig kunde den första leveransen till Plastal ske under hösten förra året.

– Även om vi har relativt långa ledtider går det alltid att knacka på dörren. Tålmodighet är en positiv egenskap för en säljare i bilbranschen, säger Thomas Comstedt.

Rådet som Thomas Comstedt kan ge inför Subcontractor Connect är att vara specifik i vad du som inköpare behöver. Det vill säga, att leta metallkomponenter för sig, fästelement för sig, och så vidare.

– Titta inte för brett, då hittar du sällan rätt. Det är bättre att välja 20 potentiella leverantörer ur rätt kategori än 100 från olika kategorier. Av de 20 kanske fem motsvarar vad du letar efter, säger han.

Publicerad
2015-09-15
Bilder
Thomas Comstedt, inköpschef på Plastal.
Thomas Comstedt, inköpschef på Plastal.