Plastal växer genom långsiktiga samarbeten

Kvalitet och långsiktiga relationer. Det är de två främsta aspekterna som Plastal letar efter i jakten på nya underleverantörer.
– När jag tittar en leverantör i ögonen vill jag se ett samarbete över minst 20 år – om företaget sköter sig, säger Thomas Comstedt, inköpschef på Plastal.

Plastal är en av Sveriges största leverantör av formsprutade och lackerade plastdetaljer till fordonsindustrin. Kunderna är främst de stora bil- och lastbilstillverkarna i norra Europa. Samtidigt köper Plastal in plastkomponenter för 50–60 miljoner kronor om året samt övriga komponenter för cirka 30 miljoner kronor.
Plastal ställer höga krav på kvalitet, investeringsmöjligheter och volymkapacitet.
– Jag har ingen annan ambition än att jobba långsiktigt med mina kunder. Vi levererar under samma tryck som våra egna leverantörer gör. Men jag tycker inte att man ska vara rädd för att gå in i branschen och att göra ett försök, säger Thomas Comstedt.

Med totalt fyra fabriker i Göteborg, Gent, Simrishamn och Rauforss ligger Plastal nära sina kunder. Något som är väldigt viktigt eftersom produkterna är skrymmande och dyra att frakta. Bland annat levererar Plastal exteriöra plastdetaljer till nya Volvo XC90 och har nyligen säkrat ett antal nya kontrakt med sina huvudkunder.
– Vi jobbar mycket utifrån våra projekt och specificerar vad det är vi vill köpa. Oftast är det en större besparing att göra så än att sitta och förhandla under tidspress senare under projekten, säger Thomas Comstedt.

Ett av Thomas Comstedts viktigaste budskap under Elmia Subcontractors seminarium Plastal ska växa vidare – vill du vara med? var just ett svar på den frågan: Klart att ni ska vara med. Inte minst för att Plastal har kommit tillbaka starkt efter konkursen för ett antal år sedan och nu har en omsättning på 2 miljarder kronor.
Varje vecka får han några samtal från svenska potentiella underleverantörer samt runt fem samtal från Kina.
– Det indikerar på ett intresse, men samtidigt finns det en blyghet bland svenska och nordiska underleverantörer att presentera sig. Vi är visserligen väldigt upptagna, men inte värre än att vi har en timme över om ett företag vill presentera sig.
– Slå en signal, svarar jag inte så skicka ett mejl, ligg på och ring igen två månader senare för att få in en fot, säger Thomas Comstedt.

Publicerad
2014-11-14
Bilder
Thomas Comstedt och moderatorn Bengt Spjuth under Elmia Subcontractors seminarium Plastal ska växa vidare – vill du vara med?
Thomas Comstedt och moderatorn Bengt Spjuth under Elmia Subcontractors seminarium Plastal ska växa vidare – vill du vara med?