Nolato utmanar sina kunder

Från liten latexfabrik i Torekov till stor plastkoncern med globala kunder. Receptet till Nolatos snart 80-åriga framgångsresa stavas mervärde för kunden och att bygga långsiktigt.

Christer Wahlqvist, Nolato

– Vårt mål är att vinna maratonloppet snarare än sprintdistansen, menar nya vd:n Christer Wahlquist.

Nolatos fokus är sedan många år att skapa värde för kunden genom att ständigt satsa på teknik och kompetens. Inte särskilt unikt kan man tycka, men de har ett ess i rockärmen. De tre affärsområdena Industrial, Telecom och Medical, och synergierna dem emellan.

– Varje område har sin unicitet, kompetenser kommer alla kunder till gagn. Telecom-området ligger långt fram vad gäller teknologi och innovation, Medical har ett extremt kvalitetstänk och Industrial har hög kompetens kring effektiv produktion och lean, berättar Christer Wahlquist.

 

Vågar ställa krav

Christer Wahlquist tillträdde som ny vd i februari men har jobbat i koncernen i 20 år. Han menar att en annan av Nolatos styrkor är att de vågar ställa krav på sina kunder, utmana dem.

– Hos många av våra större kunder är vi i princip med från första idé och hjälper och guidar dem till en design och produktutveckling som blir kostnadseffektiv i produktionsläget, säger han och tar samarbetet kring Volvos XC90 som exempel.

– Vi kopplades in tidigt i utvecklingen av modellen och har bland annat utvecklat och tillverkar plenumskyddet som täcker utrymmet mellan motorhuv och vindruta, en komplicerad detalj med höga krav på utförande, toleranser och utseende. Tack vare att vi var med tidigt kunde vi anpassa konstruktionen till en högeffektiv och felfri produktion.

 

Bra arena

I november ställer Nolato ut på Elmia Subcontractor igen, för vilken gång i ordningen har Wahlquist tappat räkningen på.

– Vi har varit med på mässan i många år nu. Det är en bra arena för oss i Sverige. Man har möten, träffar människor och ser vad som är på gång i branschen.

 

Korta fakta

Nolato-koncernen utvecklar och tillverkar polymera komponenter och system till kunder inom medicin, telecom och industri. 

Verksamhet: Europa, USA och Asien.

Huvudkontor: Torekov

Stora kunder: Atlas Copco, Brose, Husqvarna, Scania, SKF, Volvo, Volvo Car, AstraZeneca, Ericsson, Sony Mobile Communications

Publicerad
2016-03-29
Bilder
Christer Wahlquist, Nolato
Christer Wahlquist, Nolato