Megatrender ger nya möjligheter för leverantörer

Fordonskomponentgruppen, FKG, har identifierat fyra megatrenderna inom fordonsbranschen: nya energibärare, självkörande och uppkopplade fordon samt nya ägarmodeller. När det gäller nya energibärare är eldrift den absolut viktigaste för branschen just nu.
– Drivlinan har varit ett av flera hinder för nya aktörer att komma in på marknaden. Det är svårt att konstruera och producera bra motorer och bland annat därför har OEM-företaget värnat motortekniken. Men med introduktionen av elmotorn öppnar marknaden för andra aktörer eftersom den är enklare att tillverka. Vi ser att det poppar upp nya spelare på marknaden, typ Einride och Uniti, säger Peter Bryntesson, Senior Project Leader & Advisor på Fordonskomponentgruppen, FKG.

En elmotor består endast av 28 delar, jämfört med bensinmotorns 3 000, vilket innebär att fordonstillverkaren inte har ett lika stort behov av artiklar från underleverantörer. Men riktigt så enkelt behöver det inte vara, menar Peter Bryntesson.
– Drivlinan tillverkas oftast av fordonstillverkaren själv, så den stora omställningen blir för dem. Samtidigt kommer en del nya artiklar att behövas på marknaden – en stor batterilåda är ju en ”ny” artikel med en hel del nya krav, säger han.

När vissa komponenter försvinner, öppnas det andra möjligheter. Planetväxeln är ett sådant exempel, men även artiklar för laddstruktur och eldistribution. Liknande förändringar sker även när det handlar om självkörande fordon.
– Fördelen med självkörande fordon är att de är säkra och då kan man tänka sig att fordonstillverkaren inte skryter med att tolv airbags är monterade. De kanske tas bort helt. Likaså kommer stötfångare att få andra funktioner och egenskaper. Det gäller helt enkelt att tänka nytt och i andra banor, säger Peter Bryntesson.

Tekniken finns för att implementera självkörande fordon fullt ut redan i dag. Men andra hinder som lagar, etik och pengar sätter hinder i vägen. Peter Bryntesson ser därför en stegvis utveckling framför sig. Men det ligger nära i tiden.
– Jag tror faktiskt att det kan komma ganska snart. Särskilt när det gäller lastbilar. Exempelvis där en lastbil med förare kör först och följs av tre självkörande lastbilar, säger Peter Bryntesson.

Publicerad
2018-06-20
Bilder
Peter Bryntesson, Senior Project Leader & Advisor på Fordonskomponentgruppen, FKG
Peter Bryntesson, Senior Project Leader & Advisor på Fordonskomponentgruppen, FKG