Förvärva andra bolag – ett sätt att växa

Våga växa genom att förvärva andra bolag. Det är inte så komplicerat som det kan verka. Det var slutsatsen från det föredrag som Sebastian Karlsson och John Engholm, från bolagsgruppen Serendipity, höll på Functional Food under Elmia Subcontractor.

På bara några år har Stockholmsbaserade Serendepity och dess dotterbolag växt enormt, bland annat genom ett antal bolagsförvärv.
– Förvärv upplevs ofta som stort och komplicerat. Men det behöver det absolut inte vara, säger Sebastian Karlsson, affärsutvecklare på Serendipity Professionals, och tar upp ett exempel där han jämför ett förvärv med att anställa två nya säljare till befintlig organisation. Resultatet i exemplet visade på sju gånger så hög lönsamhet över fem år.

Men hur ska man tänka – och vilka fallgropar finns det?
– Först och främst gäller det att hitta rätt bolag. Vi tittar inte på de som finns till salu, utan söker företag som behöver en välbehövlig energiinjektion för att ta nästa steg, säger affärsjuristen John Engholm.

Därefter är det dags att kontakta bolaget och inleda förhandling.
– Vi kommer inte bara med en säck med pengar och lämnar det där. Vi skräddarsyr i stället ett upplägg tillsammans med entreprenörerna, som vi behöver och därmed vill ska stanna kvar i företaget.

Tredje delen handlar om en genomlysning för att se om företaget är så bra som det ser ut, innan det är dags för avtalsskrivning.
– Där får det inte vara utrymme för några missförstånd. Om fem år ska man inte kunna gå tillbaka och undra vad det var man verkligen menade, säger John Engholm.

John Engholm punktade också upp ett antal andra viktiga delar att tänka på – särskilt vid inträde på nya marknader.
– Det är viktigt att inte ge bort fler produkter än nödvändigt till en återförsäljare. Ofta lovar man för mycket. Det är bättre att lägga på allt eftersom, säger han och fortsätter:
– Sedan gäller det att säkra både utfallet och marginalen över tid vid långa avtal. Det gäller att vara flexibel i exempelvis pris och fraktvillkor. Mycket kan hända under ett antal år.

Publicerad
2016-11-08
Bilder
Sebastian Karlsson och John Engholm, från Serendipity, pratade om ökad tillväxt under Elmia Subcontractor.
Sebastian Karlsson och John Engholm, från Serendipity, pratade om ökad tillväxt under Elmia Subcontractor.